2022. június 27.
Büntethető, aki nem valós vásárlói véleményt oszt meg weboldalán

Büntethető, aki nem valós vásárlói véleményt oszt meg weboldalán

A netes vásárlások alkalmával mindenki igyekszik gondosan megnézni, honnan és mit rendel. Ilyenkor a vásárlói vélemények segítenek a leginkább. Ám kérdéses, ezek mennyire valósak.

Egy új jogszabálymódosítás fekete listássá teheti azokat a vállalkozásokat, amelyek szabálytalanul járnak el. Hajnerné dr. Horváth Barbara adatvédelmi tisztviselőt kérdeztük a tapasztalatairól azután, hogy eddig kb. 800 vállalkozás GDPR felkészítését végezte el.

 

Mindannyian örülünk, ha ügyfeleink, vásárlóink és a szolgáltatásunkat igénybe vevők pozitívan értékelik, véleményezik a tőlünk vásárolt terméket, szolgáltatást. A mai „online világban” különösen fontos ez, hiszen megváltoztak a fogyasztói tájékozódási, vásárlási szokások is, átkerült minden az online térbe. Weboldalakat, közösségi oldalakat használunk, ha tájékozódni szeretnénk és a közzétett vélemények ismeretében hozunk döntéseket. Ha egy szolgáltatás iránt érdeklődöm, talán a legmeggyőzőbb érv annak igénybevétele mellett az lesz, ha számomra releváns személyek jó véleménnyel vannak a nyújtott tevékenységről.

 

Nyilván eddig sem volt megengedett a fogyasztókat, vagy egyéb ügyfeleket megtéveszteni és valótlan véleményt közzétenni, 2022. május 28-tól azonban igazán szigorú feltételeknek kell megfelelni az értékelések bekérését és közzétételét illetően. Mi várható ezután?
Mivel az európai versenyhatóságok tapasztalata alapján a kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben, ezért egyértelműbb és szigorúbb szabályozást tartottak indokoltnak. Ennek megfelelően a magyar jogban a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény a fogyasztói értékelések tekintetében új rendelkezésekkel egészült ki, amelyek 2022. május 28-tól már alkalmazandók. Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény 7. §-a került kiegészítésre, a következő szövegezéssel: „Ha a vállalkozás hozzáférést biztosít a termékek fogyasztói értékeléseihez, az arra vonatkozó információt, hogy a vállalkozás biztosítja-e és hogyan, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származnak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták, jelentősnek kell tekinteni.” Ez megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül, az ilyen tevékenység felkerült a Gazdasági Versenyhivatal feketelistájára.

 

Mit tehetünk, hogy elkerüljük, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság, vagy egyes esetekben a Gazdasági Versenyhivatal bírságot szabjon ki?
A Gazdasági Versenyhivatal ajánlása alapján értékelési szabályzat készítése és alkalmazása javasolt. Fontos, hogy ne csak pozitív értékeléseket jelenítsen meg az oldal tulajdonosa. Meg kell győződnünk arról, hogy a vélemény írója valóban igénybe vette-e a szolgáltatást, vagy használta-e a terméket.

 

Melyik hatóság jár el az ellenőrzés során?
A tisztességtelen kereskedelemi gyakorlat tilalmának megsértése miatt a fogyasztóvédelmi hatóság jár el, kivéve, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, ebben az esetben ugyanis a Gazdasági Versenyhivatal kopogtat majd nálunk. Ilyen típusú ellenőrzések során könnyen előfordulhat az is, hogy egyéb (pl. adatvédelmi) jogsértést is feltár a hatóság és emiatt megkeresi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező állami szervet, további ellenőrzés és esetleg bírság kiszabása céljából.

 

Mi történik, ha eljárásunk nem felel meg a jogszabály rendelkezéseinek?
Ez esetben bírság kiszabására kerülhet sor, amelynek összege 15.000 Ft-tól több millió (akár több milliárd) forintig is terjedhet. Fontos megemlíteni, hogy a vélemények bekérése és közzététele során nem szabad elfeledkezni az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) alkalmazásáról sem, hiszen ilyenkor személyes adatok kezelésére kerül sor.

 

Mikor kezelünk személyes adatokat?
Ha beazonosítható egy személy az adatok alapján. Ez nagy eséllyel így is lesz, hiszen névtelen értékelés közzétételére nem kerülhet sor. Ügyelni kell tehát arra, hogy megfelelő tájékoztatást adjunk az adatkezelési tájékoztatóban. A vonatkozó szabályokat az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) tartalmazza.

Megosztás

Nő az online vásárlás iránti bizalom

Digitális

Nő az online vásárlás iránti bizalom

  • 2022.02.5

Drasztikusan megerősödött az online kereskedelem a pandémiás időszakban és egyelőre nincs megállás. A járvány kirobbanását követően érezhető volt a hirtelen megnövekedett igény a webshopok iránt: a 2021-es adatokat összevetve a koronavírus előtti időszakkal több mint ötszörösére nőtt az e-kereskedelem forgalma.