2024. április 16.
Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk.

A koncerthelyszínek közül elsőként a Zeneakadémia kezdi az új évadot az együttessel közös szervezésben megvalósított különleges minisorozattal. Az első esten az 1. (fisz-moll) és a 2. (c-moll) zongoraverseny fogja közre a Rapszódia egy Paganini-témára című kompozíciót, a másodikon pedig sorrendben a 4. (g-moll) és 3. (d-moll) versenymű hangzik el.

 

A sorozat egyediségét Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész a világon egyedülálló vállalkozása adja. Míg Beethoven öt zongoraversenyét számos szólista repertoáron tartotta és tartja, Rahmanyinov négy hasonló műve és a zongoraversenynek tekinthető, brilliáns Papagini-variációk mindegyikének előadásával csak kevés zongorista dicsekedhet. Ennek oka nagyrészt az, hogy technikailag rendkívül nehéz, eközben érzelmekben nagyon mély és összetett zenei művekről van szó, emellett kihívást jelent a ritmika bonyolultsága, a szólista és a zenekar együttműködésének nehézsége is.

 

„Rahmanyinovnak minden felvételét érdemes meghallgatni és újrahallgatni, mert egyéniség volt"– említette egy interjújában a néhai Kocsis Zoltán, a Nemzeti Filharmonikusok korábbi fő-zeneigazgatója, aki szívügyének tekintette a Rahmanyinov-életmű népszerűsítését, és a teljes sorozatból jelentős, máig etalonnak számító felvételt is készített.

 

„A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kocsis Zoltán alma matere, tudásával végig támogatta a Zeneakadémiát, hozzájárulva páratlan zenei hagyományához. A Nemzeti Filharmonikusokkal közösen rendezett évadnyitó koncertünk fontos üzenete, hogy az általa nagyra tartott orosz zeneszerző műveit olyan szólista játssza, aki szintén tanárunk, és aki tehetségével képes átvenni a stafétabotot, a legmagasabb nemzetközi mércével mérve is kiemelkedő minőséget nyújtva” – tette hozzá Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora.

 

„A Nemzeti Filharmonikus Zenekar örömmel vesz részt a Zeneakadémia kezdeményezésében, ezzel is ápolva Rahmanyinov tiszteletét, műveinek népszerűsítését, hiszen az együttes számtalan esetben tűzte műsorra az orosz szerző műveit, köztük a zongoraversenyeit” – hangsúlyozta Herboly Domonkos, az együttes főigazgatója.

 

A koncertek karmestere, Charles Olivieri-Munroe (fenti képen) máltai születésű, majd Kanadában nevelkedett, ahol Boris Berlin irányítása alatt a patinás Királyi Zeneakadémián (Royal Conservatory of Music), illetve a Torontói Egyetemen tanult. 1992-es diplomázása után számos versenyt nyert meg, nemzetközi karrierje a 2000-ben indult. Jelenleg a Krakkói Filharmonikus Zenekar művészeti vezetője és első karmestere, eközben több rangos együttessel lép fel évadról évadra a világ különböző pontjain.

 

A két hangversenyt májusról halasztották augusztus 18-19-re. A közönség biztonsága érdekében szeptember végéig egy koncerten legfeljebb ötszázan vehetnek részt, a Nagyteremben ez mintegy félházas telítettséget jelent. A közönségforgalmi területeken a maszkviselés kötelező, a koncertteremben pedig ajánlott.

Megosztás

Puccini első nagy sikere a Müpában

Hello Kultúra

Puccini első nagy sikere a Müpában

  • 2024.02.8

A Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar él a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermének kínálkozó adottságaival, félig szcenírozott előadásban mutatja be Puccini halhatatlan remekét, a Manon Lescaut-t.