2020. április 9.
A mesterséges intelligencia átalakítja az egészségügyi ellátást

A mesterséges intelligencia átalakítja az egészségügyi ellátást

A mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább fejlődik az orvoslás területén. Egyre több vállalat szállna be a bizniszbe, ám a velük kapcsolatos hírek alig jutnak el egy átlag magyar emberhez. 

Ezért most öt olyan szolgáltatást mutatunk be röviden, amik a betegnyilvántartásban hozhatnak forradalmat, egyszer akár hazánkban is.

 

A jövő orvoslása mesterséges intelligenciával
Elképesztően izgalmas témát feszeget a The Medical Futurist egy nemrég megjelent cikke. A jövő orvoslásával foglalkozó szaklap a Magyarországon is súlyos elmaradásokkal küzdő betegnyilvántartás alternatívájaként azt járja körbe, hogy a mesterséges intelligencia hogyan segíthet ezen a problémán.

A cikk szerint abban senki sem kételkedik, hogy az AI-ban elképesztő lehetőségek vannak minden területen, így az egészségügyben is. A következő néhány évben forradalmasítja majd az életünk minden területét, ideértve az orvostudományt is. Sokan tartanak attól, hogy átveszi a világ irányítását, Stephen Hawking egyenesen azt vizionálta, hogy kipusztítja majd az emberi fajt.

 

Miben segítheti az orvosokat?
Az egészségügyi szakembereknek elképesztő segítséget nyújthat majd a kezelési tervek kidolgozásában, az egyes betegek számára a legmegfelelőbb módszerek megtalálásában. Könnyebbé teheti az ismétlődő, monoton munkákat, így az orvosok és az ápolónők a tényleges feladatukra koncentrálhatnak ahelyett, hogy a bürokrácia útvesztőiben bolyonganának. Az AI legalapvetőbb haszna tehát az orvosi nyilvántartások rendszerezésében, kereshetőségében nyújtott segítsége. Gyűjtés, raktározás, a betegek vérvonalának feltérképezése: néhány a számtalan haszonból, amit nyújthat.

 

A cégek szerepe
Sok vállalat ismerte már fel a mesterséges intelligencia pénzügyi lehetőségét az orvosláson belül.  A Frost & Sullivan kutatása szerint ezek a rendszerek 2021-re 6,7 milliárd dollár globális bevételt generálnak az egészségügyből, szemben a 2015-ös 811 millió dollárral. A piac valóban virágzik, így az induló vállalkozásokat érdemes szemmel tartani, mivel kiváló partnerek az átláthatóbb és hatékonyabb egészségügyi ellátás kialakításában.

A Big Data korában nem kérdés, mennyire értékesek a betegadatok. Amikor olyan technikai óriások, mint a Google vagy az IBM megjelennek a betegtájékoztatás területén, mindenki tudja, valami olyasmibe fektettek, amibe érdemes. Vegyünk sora öt céget, akik már betörtek a piacra.

 

1. Google Health/DeepMind
Tavaly szeptemberben a DeepMind egészségügyi csapata egyesült a Google Health-szel, hogy olyan termékeket fejlesszenek, amik támogatják az ápolói csapatokat, és javítják a betegek eredményét. A Google Health kihasználja az AI potenciálját többek között a rák diagnosztizálásában, a betegségek kimenetelének előrejelzésében, a vakság megelőzésében. Céljuk, hogy a Google keresőmotorjait felhasználják annak érdekében, hogy rájöjjenek, mi teszi az embereket egészségessé. Ez magában foglalja a betegségmegfigyelő technológiákkal történő kísérletezést is, beleértve például egy eszközt, amellyel mérhető a vércukorszint.

 

2. IBM
Az IBM saját egészségügyi ágazatot hozott létre, a Watson Health-t. A kognitív számítástechnika segítségével emlőrákos klinikai vizsgálatokat optimalizál, és segítséget nyújt a gyógyszerek gyorsabb piacra hozatalához, miközben ennek költségei a felére csökkentek. Noha a Watson Health ígéretes technológiát fejlesztett ki, számos kritika éri őket a betegbiztonság miatt. A Stat News szerint gyakran téves rákkezelési tanácsokat ad, és a cég orvosai többször helytelenül kezelték az eszközt. A Wall Street Journal arról számolt be, hogy több mint egy tucat IBM partner és ügyfél állította le vagy csökkentette a Watson onkológiai vonatkozású projektjeit.

 

3. Oncora Medical
A philadelphiai startup célja a rákkal kapcsolatos kutatások és kezelések elősegítése, különösen a sugárterápiában. Az egyik alapító felismerte, hogy a sugárkezelő onkológusoknak nincs olyan integrált digitális adatbázisa, amely elektronikus orvosi nyilvántartásokat gyűjt és szervez. Ezért úgy döntött, egy ilyen adatelemzési platformot hoz létre. Releváns adatok gyűjtésével a cég szoftvere képes mérni az ellátás minőségét, optimalizálni a kezelést, mélyreható onkológiai eredményeket hoz, és képalkotó adatokat továbbít a szakembereknek.

 

4. CloudMedX Health
A CloudMedX a természetes nyelvek feldolgozását és az úgynevezett deeplearning (mélytanulás) technológiáját használja az adatok begyűjtéséhez az elektronikus egészségügyi nyilvántartásokból. Megadja a klinikai betekintés lehetőségét az egészségügyi szakemberek számára, így javítva a betegek eredményeit. A CloudMedx AI asszisztense segítséget nyújt az orvosoknak és a betegeknek az adatközpontú döntések meghozatalában. A vállalat megoldását már az orvostudomány számos területén, például szívelégtelenség, májrák, veseelégtelenség, ortopédiai műtétek esetében is alkalmazzák, igen ígéretes eredményekkel.

 

5. Babylon Health
Az angol cég már bevezette a betegközpontú távkonzultációs szolgáltatását Ruandában és néhány brit városban. Terveik szerint Kínában, az USA-ban és a Közel-Keleten is elindulnak. Az ingyenes okostelefonos alkalmazás kikérdezi a felhasználókat panaszaikról, ezt követően pedig videó- vagy hanghívás útján összeköti őket egy megfelelő orvossal további segítségért.

Megosztás

Robotok és búcsú az állatkísérletektől: új idők a gyógyszergyártásban

Digitális

Robotok és búcsú az állatkísérletektől: új idők a gyógyszergyártásban

  • 2020.03.11

A 1204,8 milliárd dollárra becsült globális gyógyszerpiac gyorsan alkalmazkodik a változó időkhöz, az ágazat vezető szereplői bevételeik jelentős részét (20,8%) K+F-re fordítják. De milyen fejlődési trendek várhatóak az iparágban az elkövetkező évtizedben? Íme 5 lehetséges szempont, amelyekre a vállalatok a közeljövőben fókuszálnak majd.

A párok közötti kommunikációt segíti az okoscserép

Digitális

A párok közötti kommunikációt segíti az okoscserép

  • 2020.02.19

A digitalizáció az emberi kapcsolatok elidegenedéséhez vezet, vagy a telefonunk pont hogy képes közelebb hozni minket egymáshoz? Erre keresi a választ a LovePlant projekt, amely egy applikációval összehangolt okoscserép segítségével buzdítja figyelmesebb kommunikációra a párokat.