2024. április 20.
A kacsacsőrű emlős teje lehet az új csodafegyver a szuperbaktériumok ellen

Az ausztrál kormányzati tudományos ügynökség (CSIRO) és a Deakin Egyetem tudósaiból összeállt kutatócsoport erre a következtetésre jutott.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által posztantibiotikusnak nevezett korszakban különösen fontos felfedezés ez, ugyanis a WHO ezzel az egyre szaporodó antibiotikum-rezisztens szuperbaktérium-törzsekre utalt.

Szerencse, hogy nincsen mellbimbójuk!

Structural Biology Communicationsben publikált tanulmány lényege épp az, hogy a kacsacsőrű emlős tejében található egy proteinfajta, mely egészen egyedi antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik. Ez elsősorban az állat sajátos tejkiválasztó rendszerének köszönhető, ugyanis a kacsacsőrű emlősnek nincsenek mellbimbóik, így a tejüket kénytelenek kiizzadni és a kicsinyeik ezt a tejes verejtéket fogyasztják el – megy bele a részletekbe a Mashable. Nyilvánvaló, hogy így az anyatej előbb érintkezik a külvilággal, mint hogy az utódba kerüljön, ezért nagyon fontos, hogy a tápanyag különösen ellenálló legyen a baktériumokkal szemben.

A laboratóriumi körülmények között a mikrobiológia eszközeivel azonosított protein a „Shirley Temple” nevet kapta a keresztségben, ugyanis formára kísértetiesen hasonlít a 30-as évek felkapott amerikai gyerekszínészének aláírásához. Csak remélni merjük, hogy az ígéretes protein névadójával ellentétben nem republikánus politikusként végzi.

Kép forrása: The Australian