TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

A követők száma és az értékelések alapján Budapest legnépszerűbb piaca a Fény Utcai Piac.

A piacok reneszánszát éljük, ma már a fiatalabb generáció körében is trendinek számít a piacozás. Népszerűségük a közösségi oldalak megjelenésével is nő. Magyarországon a Fény Utcai Piac a közösségi média legnépszerűbb szereplője egy friss felmérés alapján.

Noha a legnagyobb nemzetközi piacok már régóta előszeretettel használják a közösségi médiát vásárlóikkal való kommunikációra, a budapesti piacokról most jelentek meg először összehasonlító adatok az ArvaliCom kommunikációs ügynökség jóvoltából. „Egy piac mindig gyorsabb és közvetlenebb módja a kapcsolatteremtésnek és az információ áramlásnak vevő és eladó között, a megosztott kreatív fotók pedig egyfajta „közösségi garanciát” is jelenthetnek az áruk és a piacok számára”, állítja Bender Krisztina, az ügynökség operatív igazgatója. Mivel a piacok a fiatalabb korosztályokban is egyre népszerűbbekké váltak, így nem csoda, hogy az általuk használt közösségi média felületeken egyre több követőjük van. De vajon mennyire érzékelhető ez a trend hazánkban? Megvizsgálva a számottevő jelenléttel bíró piacokat úgy tűnik, kézzel foghatóan, a Fény Utcai Piac ugyanis a Facebookon már 8200 körüli rajongótáborral büszkélkedhet, és ezzel a legnépszerűbb piaci oldal tulajdonosának számít. Őt követi a sorban a Belvárosi Piac, a maga 7900 fős táborával, a képzeletbeli dobogó harmadik helyét pedig a Lehel utcai piac foglalja el mintegy 2200 kedvelővel. A Fény Utcai Piac, egyedüliként, jelentős rajongótábort alakított ki az Instagramon is, ahol már több mint 1000 fő követi. Értékelésben is a Fény Utcai Piac vezet, 4,5-ös értékkel, itt a Lehel Piac 4,3 pontjával megelőzi a 4,2 pontos Belvárosi Piacot.

Fűszeres Eszter gasztroblogger szerint a piacon az az izgalmas, hogy mindig érik meglepetések az embereket, olyan termékekre is lelhetnek, amelyek akár módosítják az eredeti recept tervet és elképzelést. A szakértő még nagymamájától tanulta azt a módszert, amit másoknak is ajánl, miszerint először körbe kell járni mindent figyelmesen, és utána döntéseket hozni, vásárolni.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy míg korábban az idősebb korosztály életterének tartották a piacokat, ma már a fiatalabb generációk is előszeretettel választják, sőt, kifejezetten divattá vált itt vásárolni. A Fény utcai Piac egy korábbi online kutatása is megerősítette, az adatok szerint jelenleg ugyan még többen járnak szupermarketbe, mint piacra (92 versus 74%), de hamarosan reneszánszukat élhetik a piacok, mivel arra a kérdésre, hogy hova szeretnének inkább járni a fiatalok, már 83% szavazott a piacokra és csak 14% a szupermarketekre. Ez azt jelzi, hogy csak a kényelem és egyfajta kényszer hajtja őket a nagyobb élelmiszerüzletekbe, a szívük máshova húzná őket.

 

A vásárlók átlagosan havi 1-2 alkalommal térnek be egy piacra, 30%-uk hetente ejti útba, a leglelkesebbek pedig hetente akár 2-4 alkalommal is ellátogatnak, közöttük egyre több a fiatal. Az okok mögött nagy részben az egészségtudatos életmód terjedése áll. Ennek alappillérét a jó minőségű termékek, zöldségek és gyümölcsök fogyasztása adja a rendszeres mozgás mellett. Ilyen portékákat pedig általában a piacról a legkönnyebb beszerezni, ahol gyakran jóval nagyobb a választék, több kereskedő különböző árucikkeket ajánl, és termelői áruk is vannak. Ráadásul a felmérés szerint a fiatalok 71%-a már hetente többször is fakanalat ragad ellentétben a nemzetközi trendekkel, ahol visszaszorulóban az otthoni főzés.

Noha a nemzetközi trendek szerint a gyorsan elérhető táplálkozási lehetőségek dominálnak, számos európai piac kínál különleges ízeket az igazi ínyenceknek. A rotterdami Markthal-nál például éppúgy kóstolhatunk surinami fűszeres kolbászt, mint fagyos joghurtot. Nagy kincsek lelőhelye a londoni Dalston Market is, ahol különleges dzsemek, felvágottak vagy növények közül válogathatunk. Számunkra talán formabontónak tűnhet a finnországi Kauppatori piac, ahol a rénszarvas mindenféle formában kapható: füstölve, sózva, netán szárítva. A tengeri ételek szerelmeseinek azonban maga lehet a kánaán a helsinki piac, ahol a friss heringet és lazacot forró, gőzölt krumplival tálalják. A bécsi Naschmarkt igazi osztrák ízekkel operál, a bécsi szelet és a hozzá fogyasztott bécsi kávé mellett sambusakot (indiai hússal vagy zöldséggel töltött, intenzív fűszerezésű táskát) vagy palacsintát is kérhetünk az árusoktól. Különlegességekben a budapesti Fény Utcai Piac is bővelkedik, a hortobágyi haltól kezdve az erdélyi mititei-ig (ejtsd miccs, ami egy három húsből készült, fűszeres rudacska), és akkor még nem is említettük a fenséges báránykolbászt, a sajt-és sonka különlegességeket vagy a piac legendás lángosát. Itt akár az ügyeinket is könnyűszerrel intézhetjük, ugyanis a piac területén több mint 100 üzlet, bank, patika és lottózó is található a ruhaüzletek, a régiségbolt és a növekvő számú éttermek mellett.

Annyi tehát bizonyos, hogy bár ahány ház, annyi szokás, piacra járni a világ minden pontján jó, és érdemes a közösségi média felületeken is böngészni őket. A piaci nyüzsgés, a színek, az illatok pedig visszacsábítják azokat, akik egyszer már belekóstoltak a hangulatába.

A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.

Budapest 4K

Gyönyörű film!

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése