TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Az emberközpontú irodáké a jövő

7901
Egyre nagyobb teret kap az irodákban az otthonosság, ami az irodaterek multifunkcionális kialakításában is tükröződik.

A munkaerő-toborzásban és -megtartásban az iroda elhelyezkedése, belső kialakítása kulcsfontosságúvá vált, hiszen ha a munkavállaló jól érzi magát, az a munkaadónak is jó. Ha otthonról végzünk számítógépes munkát, számos tényezőre kell figyelnünk ahhoz, hogy a home office ne menjen az egészségünk rovására – ezt állapították meg a meghívott neves szakértők a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia új értékesítési irodájában rendezett kerekasztal-beszélgetés során.

„Minden évben az Év irodája verseny keretében bejárjuk az adott esztendőben létrehozott legújabb irodákat, és igazán kedvező tendenciákat tapasztalunk – mondta dr. Németh Edit, a BME Ergonómia és Pszichológia tanszékének egyetemi adjunktusa. – Míg pár éve még csak az ergonomikus székekre, asztalokra figyeltek a munkaadók, addig ma már főszerepet kap a design, hogy minél szebbek és jobbak legyenek a kiszolgálóhelyiségek, minél inkább dolgozóbarát legyen az iroda és egyben minél jobban tükrözze a szervezet arculatát.”

 

Y-generáció: a jó iroda segít a toborzásban és a munkaerő-megtartásban
Fontos szerepe van a fiatal munkavállalók, az Y-generáció igényeinek, hiszen alapvető elvárásuk, hogy a laptopjukkal bárhol dolgozhassanak, ami multifunkciós terek létrehozását teszi szükségessé. Azokban a szektorokban, ahol szeretnék magukhoz vonzani és megtartani a (fiatal) tehetségeket, sokszor már nem a fizetéssel versenyeznek egymással a cégek, hanem a minél jobb munkakörnyezettel. Ez jelenti az iroda elhelyezkedését éppúgy, mint az irodán belüli kikapcsolódási lehetőségeket – konyhát, étkezőt, pihenőszobát, stb. Ezek ráadásul nem öncélú elemek, hanem azt szolgálják, hogy a dolgozók minél kevesebb időt töltsenek az irodán kívül és a munkatársaknak minél többször legyen alkalmuk az informális érintkezésekre, ami végső soron a közös munkát segíti. A csocsóasztal és a biciklitároló mára alapkövetelménnyé vált – tette hozzá dr. Németh Edit.

 

„A munkáltatók egyre jobban megbecsülik munkavállalóikat, egyes szektorokban egymástól viszik el a dolgozót, így a béren túl a jó helyen, jó szolgáltatási környezettel ellátott iroda is fontos HR-eszközzé vált – emelte ki Radványi Gábor, a Futureal-csoport főépítésze. Az ilyen elhelyezkedésű munkahely hozzáad az életminőséghez, hiszen kevesebb időt kell például elpazarolni utazásra a különböző szolgáltatások - üzletek, konditerem, éttermek, stb. - megközelítésére. A Futureal őrmezői fejlesztése (Budapest One) esetében például fontos bérlői szempont, hogy akár Székesfehérvárról is tudnak munkaerőt vonzani, hiszen az irodaház a kelenföldi pályaudvar közvetlen szomszédságában helyezkedik el.

 

Home office egészségesen
Ha otthoni számítógépes munkavégzésről, home office-ról van szó, a legtöbb embernek az ölben, netán a konyhaasztalon elhelyezett laptop jut eszébe. Dr. Németh Edit szerint ugyanakkor ez nagyon távol van az ideálistól: fontos volna, hogy jó minőségű széken ülve, megfelelő magasságú asztal mellett dolgozzunk úgy, hogy a beállítások ejtett vállú munkavégzést tegyenek lehetővé.

 

Ergonómiai szempontból a laptop és pláne a tablet nem megfelelő a folyamatos munkavégzéshez: a laptophoz lehetőleg csatlakoztassunk külön monitort (amelynek felső része szemmagasságban legyen), külön billentyűzetet és egeret. A megvilágítás szempontjából szintén fontos, hogy legalább egy külön asztali lámpánk legyen, és amennyiben lehetséges, tudjunk elkülönülni a család többi tagjától. Érdemes lehet otthon is alkalmazni azt a skandináv országokban meglévő munkavédelmi szabályt, hogy aki napi 6 óránál többet dolgozik monitor előtt, annak legyen lehetősége állva is munkát végezni. „Vannak már olyan munkaadók, amelyek csak akkor engedik az otthoni munkavégzést, ha a dolgozó igazolni tudja, hogy az otthoni munkakörnyezete ergonómiailag megfelelő” – mondta dr. Németh Edit.

 

„Az irodában is jót tesz az egészségnek, ha a dolgozó fel tud állni a munkaasztala mellől, hogy félrevonulva elolvasson egy cikket, megebédeljen a teakonyhában, külön sarokban váltson pár szót a kollégáival, vagy külön fülkében intézhesse el fontos telefonhívásait” – tette hozzá Radványi Gábor. A szakember szerint mindig a különböző aktivitásnak megfelelő, multifunkcionális környezetet és bútorzatot kell biztosítani a munkavállalóknak, így az irodát a dolgozók az aktivitásuknak megfelelően „körbe tudják használni”.

 

„Az ún. activity based, azaz az aktivitásokon alapuló térkialakítás csak a megrendelővel közösen valósulhat meg – emelte ki Erdélyi Linda, az iroda belsőépítészeti terveit jegyző Lab5 Építésziroda vezető tervezője. – A mindennapi munkafolyamatokat nagyban megkönnyíti, ha a tereket a napi feladatoknak, a funkcióknak megfelelően rendezzük el.”

 

Az ideális iroda zöld és a metró közelében van
Ma ugyanakkor már egy magára valamit is adó bérlő zöld irodát keres, de kevesen tudják, hogy mitől is zöld egy iroda, így ezen a téren komoly edukációra van szükség” – vélte Radványi Gábor. Nem csak az energiahatékonyságot és a takarékos a vízfelhasználást jelenti ugyanis a környezetkímélő kialakítás, hanem az akár az olyan, nem szembetűnő dolgokat is, mint a levegő vagy a megvilágítás minősége. Sokszor az a helyzet, hogy bár az épületek megfelelnek a zöld előírásoknak, ám a bérlők a saját tereik kialakítása során már nem figyelnek ezekre a részletekre. A szakember szerint a meglévő irodákban nehéz kommunikálni az energiahatékonysági felújításokat a bérlők felé, hiszen átlagosan az irodabérlők költségeinek csak 1 százalékát teszi ki a rezsiköltség, míg a bérleti díj súlya 9, a bérköltségé pedig 90 százalék. Mindebből következik, hogy a dolgozók munkakörnyezetének komfortos kialakítása kezd a legfontosabb tényezővé válni az irodaépületekben.

 

Nagyon fontos az is, hogy mennyire könnyű eljutniuk a munkahelyükre az adott irodaház dolgozóinak. Egy átlagos, 20 ezer négyzetméteres irodaházban dolgozó kétezer emberből legfeljebb 200 van olyan pozícióban, hogy a cégük bérel számukra beállót a mélygarázsban, így a többiek szükségszerűen tömegközlekedéssel érik el a munkahelyüket. A reggeli csúcsidőszakban ez az 1800 ember óránként tíz autóbuszt teljesen megtöltene (nem beszélve a többi közlekedőről), így logikus, hogy az ekkora irodaházakat csak a nagy kapacitású tömegközlekedési eszközök megállóinak közelében célszerű elhelyezni. „Nem véletlen, hogy a Futureal nem is épít olyan telken irodaházat, amely 300 méternél távolabb van a metrókijárattól, ez is az emberközpontú fejlesztés egyik fontos eleme” – mondta Radványi Gábor.

Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.
A szakdolgozatomat a Starbucks marketingkommunikációjából írtam. Két évvel később megcsörrent a telefonom, és egy hang azt mondta, hogy van egy szabad marketinges állás a márkánál.

Gucci reklámfilm

:)))

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése