TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

8,4 milliárd felett jár idén a civil 1%

7764
8 százalékkal több szja-t juttattak 2016-ban a civilszervezeteknek az adófizetők tavalyhoz képest.

Az erőteljes növekedésben csaknem egyforma szerepet játszik a jövedelmek emelkedése és a felajánlással élő adófizetők táborának bővülése. A legtöbb felajánlást kapó civilek élmezőnyében nincs érdemi változás, az 1% felajánlásakor megfigyelhető egyfajta lojalitás az adófizetők részéről, amit a NAV adatai mellett igazol a Human Dialog és az Emocionális Marketing civil 1% témában készített friss motivációs kutatása is.

 

Három éve foglalta vissza a lista első helyét a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány, 2014 óta ismét ők kapják a legtöbb szja 1% felajánlást, idén a tavalyihoz képest 2 millióval többet szerezve, 175 millió forintot utal a Heim Pálnak a NAV – értékeli a friss adatokat Miha Tamás, a civil kommunikációra specializálódott Human Dialog ügyvezetője.

 

A korábbi évek favoritja, a Gyermekrák Alapítvány ezúttal a 10. helyre szorult vissza, ami a 2015-ös csaknem 80 millió után idén 63,3 millió forintot ért. A 20 millió feletti értékben 1%-ot szerző civilek körében így arányaiban a Gyermekrák lett a legnagyobb vesztes.

 

Ez szokatlanul nagy visszaesés az amúgy stabilan ugyanazon civilszervezetekből álló élbolyban, a toplistán ugyanis egészen a 16. helyig ugyanazok a szervezetek szerepelnek, mint egy éve – hívja fel a figyelmet a civilszakértő. Az idei trend ráadásul a növekedés, a top16 együttesen 7,25%-kal több szja 1% forráshoz jutott 2016-ban, átlépve ezzel a mágikus 1 milliárdos határt. A felajánlások fokozódó koncentrációja ezúttal mégsem érhető tetten, az egész felosztható 1%-os torta ugyanis még ennél is nagyobb mértékben, 7,9%-kal nőtt.

 

Örömteli a növekvő tendencia és az, hogy 2011 után idén újra 8 milliárd fölé emelkedett a civilek között szétosztható adóforintok összege, habár így is messze vagyunk még a 2010-es adócsökkentés előtti, az 1% aranykorát jelentő 10 milliárdos értéktől – emlékeztet Miha Tamás. Ugyancsak fontos lélektani határt lépett át az egy felajánlóra jutó átlagos 1% értéke, idén kicsivel 4000 forintnál többet ért egy felajánlás (2009-ben ez a szám 6000 Ft volt), de itt már nagy a szórás a civilszervezetek között.

 

Akadnak kiemelkedő sikerek, és ebből van több, a kis és a nagy civilszervezetek körében egyaránt. A Valami Amerika 2 ihlette, Balával és gengsztereivel az újraélesztés laikus módszerét népszerűsítő kampányfilmjeinek is köszönhetően az Országos Mentőszolgálat Alapítvány 27%-kal több adóforinthoz jutott (108 millió), belépve ezzel a 100 millió feletti 1%-felajánlást szerzők társaságába. Ugyancsak jól szerepelt a legnagyobbak között a Szent Márton Gyermekmentőszolgálat (+26%, 132 millió) és az Együtt a Daganatos Gyermekekért Alapítvány (+29%, 121 millió). A legnagyobb ugrásokra, a támogatottság megtöbbszörözésére érthetően csak a középmezőnyben és a kisebb szervezetek között akadt példa: a 10 millió feletti értékben felajánlást szerzők körében kiemelkedik a Magyar Gyermekonkológusok és Gyermekhematológusok Társaságának eredménye (esetükben a tavalyi 6,6 millióról a négyszeresére, 26,7 millióra bővült idén az 1% forrás), valamint a Medicopter Alapítvány, ahol 5,7-ről 18,7 millióra nőtt a felajánlások értéke.

 


Kutatás a civil 1%-ról

A felajánlók körében erős döntési faktor a hűség, 2/3-uk ugyanannak a civilszervezetnek adja évről-évre az 1%-ot, az 1% felajánlással nem élők jó része pedig meggyőzhető lenne egy átütő edukációs és információs kampánnyal – derül ki a friss 2016-os civil 1% motivációs kutatás eredményeiből. A Human Dialog tavaly hagyományteremtő céllal indította útjára a civil 1% döntési hátterét feltérképező kutatási projektjét, az idei felmérés, melyben az Emocionális Marketing volt a szakmai partner, megerősítette és tovább árnyalta a 2015-ös első felmérés következtetéseit. A nagymintás, 700 adófizető megkérdezésével készült, korra, lakóhelyre és nemre is reprezentatív országos kutatással a Human Dialog feltett szándéka segíteni a civil szférát a tavaszi 1% kampányban, hatékonyabbá téve a szűkös kommunikációs büdzsék elköltését. A számok amúgy azt mutatják, az adófizetők mintegy 20%-a jó eséllyel befolyásolható a civil reklámok útján, különösen a 25-35 év közötti városlakó hölgyek fogékonyak a nonprofitok üzeneteire – emel ki Miha Tamás egy jól hasznosítható következtetést. A legjobban az érzelmi töltettel felvértezett érvek hatnak a felajánlásra eleve hajlamos adózókra, míg az 1%-ról nem rendelkezőket racionális, informatív üzenetekkel érdemes megcélozni. A kedvezményezett civilszervezet kiválasztásánál sokaknak elsőrendű szempont a személyes érintettség, az adófizetők így mintegy visszacsatornázzák önmaguk felé az adó 1%-át. Az 1% sorsában döntő jelentőségű, hogy az adózó saját kezűleg készíti-e el a bevallását, és az is a civilek esélyét javítja, ha ez elektronikusan történik – árulta el a civilszakértő. Számos érdekesség mellett kiderült a kutatásból az is, a megkérdezettek kb. 1/3-a néhány héttel a rendelkező nyilatkozat leadása után már nem tudja felidézni, melyik alapítványra esett a választása.

 

A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.

Gucci reklámfilm

:)))

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése