TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

8,4 milliárd felett jár idén a civil 1%

7764
8 százalékkal több szja-t juttattak 2016-ban a civilszervezeteknek az adófizetők tavalyhoz képest.

Az erőteljes növekedésben csaknem egyforma szerepet játszik a jövedelmek emelkedése és a felajánlással élő adófizetők táborának bővülése. A legtöbb felajánlást kapó civilek élmezőnyében nincs érdemi változás, az 1% felajánlásakor megfigyelhető egyfajta lojalitás az adófizetők részéről, amit a NAV adatai mellett igazol a Human Dialog és az Emocionális Marketing civil 1% témában készített friss motivációs kutatása is.

 

Három éve foglalta vissza a lista első helyét a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány, 2014 óta ismét ők kapják a legtöbb szja 1% felajánlást, idén a tavalyihoz képest 2 millióval többet szerezve, 175 millió forintot utal a Heim Pálnak a NAV – értékeli a friss adatokat Miha Tamás, a civil kommunikációra specializálódott Human Dialog ügyvezetője.

 

A korábbi évek favoritja, a Gyermekrák Alapítvány ezúttal a 10. helyre szorult vissza, ami a 2015-ös csaknem 80 millió után idén 63,3 millió forintot ért. A 20 millió feletti értékben 1%-ot szerző civilek körében így arányaiban a Gyermekrák lett a legnagyobb vesztes.

 

Ez szokatlanul nagy visszaesés az amúgy stabilan ugyanazon civilszervezetekből álló élbolyban, a toplistán ugyanis egészen a 16. helyig ugyanazok a szervezetek szerepelnek, mint egy éve – hívja fel a figyelmet a civilszakértő. Az idei trend ráadásul a növekedés, a top16 együttesen 7,25%-kal több szja 1% forráshoz jutott 2016-ban, átlépve ezzel a mágikus 1 milliárdos határt. A felajánlások fokozódó koncentrációja ezúttal mégsem érhető tetten, az egész felosztható 1%-os torta ugyanis még ennél is nagyobb mértékben, 7,9%-kal nőtt.

 

Örömteli a növekvő tendencia és az, hogy 2011 után idén újra 8 milliárd fölé emelkedett a civilek között szétosztható adóforintok összege, habár így is messze vagyunk még a 2010-es adócsökkentés előtti, az 1% aranykorát jelentő 10 milliárdos értéktől – emlékeztet Miha Tamás. Ugyancsak fontos lélektani határt lépett át az egy felajánlóra jutó átlagos 1% értéke, idén kicsivel 4000 forintnál többet ért egy felajánlás (2009-ben ez a szám 6000 Ft volt), de itt már nagy a szórás a civilszervezetek között.

 

Akadnak kiemelkedő sikerek, és ebből van több, a kis és a nagy civilszervezetek körében egyaránt. A Valami Amerika 2 ihlette, Balával és gengsztereivel az újraélesztés laikus módszerét népszerűsítő kampányfilmjeinek is köszönhetően az Országos Mentőszolgálat Alapítvány 27%-kal több adóforinthoz jutott (108 millió), belépve ezzel a 100 millió feletti 1%-felajánlást szerzők társaságába. Ugyancsak jól szerepelt a legnagyobbak között a Szent Márton Gyermekmentőszolgálat (+26%, 132 millió) és az Együtt a Daganatos Gyermekekért Alapítvány (+29%, 121 millió). A legnagyobb ugrásokra, a támogatottság megtöbbszörözésére érthetően csak a középmezőnyben és a kisebb szervezetek között akadt példa: a 10 millió feletti értékben felajánlást szerzők körében kiemelkedik a Magyar Gyermekonkológusok és Gyermekhematológusok Társaságának eredménye (esetükben a tavalyi 6,6 millióról a négyszeresére, 26,7 millióra bővült idén az 1% forrás), valamint a Medicopter Alapítvány, ahol 5,7-ről 18,7 millióra nőtt a felajánlások értéke.

 


Kutatás a civil 1%-ról

A felajánlók körében erős döntési faktor a hűség, 2/3-uk ugyanannak a civilszervezetnek adja évről-évre az 1%-ot, az 1% felajánlással nem élők jó része pedig meggyőzhető lenne egy átütő edukációs és információs kampánnyal – derül ki a friss 2016-os civil 1% motivációs kutatás eredményeiből. A Human Dialog tavaly hagyományteremtő céllal indította útjára a civil 1% döntési hátterét feltérképező kutatási projektjét, az idei felmérés, melyben az Emocionális Marketing volt a szakmai partner, megerősítette és tovább árnyalta a 2015-ös első felmérés következtetéseit. A nagymintás, 700 adófizető megkérdezésével készült, korra, lakóhelyre és nemre is reprezentatív országos kutatással a Human Dialog feltett szándéka segíteni a civil szférát a tavaszi 1% kampányban, hatékonyabbá téve a szűkös kommunikációs büdzsék elköltését. A számok amúgy azt mutatják, az adófizetők mintegy 20%-a jó eséllyel befolyásolható a civil reklámok útján, különösen a 25-35 év közötti városlakó hölgyek fogékonyak a nonprofitok üzeneteire – emel ki Miha Tamás egy jól hasznosítható következtetést. A legjobban az érzelmi töltettel felvértezett érvek hatnak a felajánlásra eleve hajlamos adózókra, míg az 1%-ról nem rendelkezőket racionális, informatív üzenetekkel érdemes megcélozni. A kedvezményezett civilszervezet kiválasztásánál sokaknak elsőrendű szempont a személyes érintettség, az adófizetők így mintegy visszacsatornázzák önmaguk felé az adó 1%-át. Az 1% sorsában döntő jelentőségű, hogy az adózó saját kezűleg készíti-e el a bevallását, és az is a civilek esélyét javítja, ha ez elektronikusan történik – árulta el a civilszakértő. Számos érdekesség mellett kiderült a kutatásból az is, a megkérdezettek kb. 1/3-a néhány héttel a rendelkező nyilatkozat leadása után már nem tudja felidézni, melyik alapítványra esett a választása.

 

Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.
A szakdolgozatomat a Starbucks marketingkommunikációjából írtam. Két évvel később megcsörrent a telefonom, és egy hang azt mondta, hogy van egy szabad marketinges állás a márkánál.

Gucci reklámfilm

:)))

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése