TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Számos globális kihívásra a vegyipar adhat választ, így igen fontos, hogy minél több és jobban képzett vegyész, természettudós kerüljön a munkaerőpiacra.

Jelenleg azonban több mint 4.000 mérnök, részben vegyészmérnök hiányzik Magyarországon. A világ legnagyobb vegyipari vállalata, a BASF nemzetközi Kölyöklabor (Kids' Lab) programja ezt a társadalmi problémát kívánja kezelni. A hazánkban öt éve futó program résztvevőinek száma idén már elérte a 10.000-et.

 

A program a gyerekek érdeklődését kívánja játékosan felkelteni a tudomány és a kémia iránt. Noha a gyerekek természettudományos érdeklődése hazánkban átlagon felüli, mégis kiemelkedő a hiány mérnökökből. Jelenleg a középiskolákban, sőt az általános iskolákban is hiányzik az a természettudományos és matematikai alapképzés, amelyre a műszaki egyetemek építeni tudnának. A helyzet megoldását a nem hagyományos ismeretterjesztés jelentheti. A legfiatalabb korosztálynak azonban csak játékos módon lehet ismereteket átadni. Ezt az ipari szereplők is felismerték, így született meg a BASF programja Ludwigshafenben 1997-ben.

 

A Kölyöklabor célja, hogy a 6-9 éves korosztály számára emlékezetessé tegye az első találkozást a kémiával. A gyerekek játékos történeteken keresztül, interaktívan fedezik fel, hogy mennyi mindenhez járul hozzá a kémia a mindennapi életünkben. A természettudományos szemléletmód fontos eleme az önálló kísérletezés is, amellyel közel kerülhet a kémia világa a gyerekekhez.

 

Magyarországon 2011 októberében indult a program, s míg a világ 32 országában évente 100.000 iskolás vesz részt a foglalkozásokon, csak hazánkban az elmúlt öt évben már több mint 10.000 lurkó ismerkedhetett meg a kémia és a laborok csodálatos világával. Ez nemzetközi szinten is számottevő mennyiség, különösen az ország méretéhez képest.

 

„A globális megatrendek  (növekvő és öregedő lakosság, urbanizáció, energiaigény és éghajlatvédelem) megoldásában kulcsszerepe van a vegyiparnak. Nem pusztán izgalmas feladatok várnak arra, aki természettudományos területen szeretne elhelyezkedni, de tekintettel arra, hogy óriási az igény jó szakemberekre, biztos életpálya-modellt is képes nyújtani. Ha csak néhány vegyészmérnökkel több lesz a program hatására, akkor már érdemes csinálni.” – mondja Dr. Thomas Narbeshuber, a BASF Magyarországot és 13 délkelet-európai országot tömörítő budapesti központjának ügyvezető igazgatója.

 

Az első két évben a Közlekedési Múzeum, a következő két évben az Állatkert Varázshegye volt a program házigazdája, 2016-tól pedig a debreceni Agóra Tudományos Élményközpont ad otthont a programnak, amelybe nemcsak gyerekek, hanem pedagógusok és pedagógushallgatók is bekapcsolódhatnak.

 

„Debrecen számára fontos, hogy sok-sok természettudományos érdeklődésű gyermek nőjön fel a városban, és ezen a területen bontakoztassák ki tehetségüket, hogy később a város ipari létesítményeiben biztosíthassák a szakmai utánpótlást – emelte ki a Kölyöklabor mai megnyitóján Papp László, Debrecen polgármestere.  A BASF programja a társadalmi felelősségvállalás szép példája, amely nemcsak a helyi oktatás, hanem az ország jövője szempontjából is jelentős.”

 

„Nagyon örülök, hogy a BASF saját tapasztalatait integrálja az oktatásba, az iskolák keretei közül kilépve élővé teszi a természettudományokat a gyerekek természetes érdeklődésére alapozva.”– hangsúlyozta Varga Attila, az EMMI Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárságának vezetője.

 

"A Kölyöklabor programja jól illeszkedik az Agóra célkitűzéseihez. Számunkra az a legfontosabb, hogy a gyerekek szeressék a tudományt, lássák azt, hogy mennyi kihívást, de legfőképp örömöt tartogat számukra a kémia. A kísérletezés, a felfedezések, esetleg egy vegyész pálya nemcsak átgondolt döntés, hanem egy lehetőség arra, hogy csillapítsa a mindenkiben lappangó kíváncsiságot." – tette hozzá Somogyi Béla, az Agóra Tudományos Élményközpont igazgatója.

 

Pappné Gyulai Katalin, a Debreceni Tankerületi Központ igazgatója a megnyitón bejelentette: a Debreceni Tankerület intézményenként 20 gyermek az Agóra Tudományos Élményközpont összes programjára szóló belépőjegyének kifizetését átvállalja.

 

Az Agóra Tudományos Élményközpontban napi szinten zajlanak a programok, a szervezett osztályok 60 vagy 90 perces Kölyöklabor foglalkozáson vehetnek részt. A témavezetők az Agóra demonstrátorai, fiatal tanárok és a debreceni egyetem hallgatói.

 


Háttéranyag - a Kölyöklabor módszerei és céljai
A Kölyöklabor családjának tagjai: Nelly, Paul, Fabs, a kutya és Dr. Buborék. Nelly és Paul rendkívül kíváncsi általános iskoláskorú gyerekek, akiknek kifejezetten jó érzékük van a felfedezésekhez és egyszerűen imádnak részt venni a Kölyöklabor projektekben. Dr. Buborék a barátjuk és segítőjük. Fabs, a kutya mindenféle csínytevésre kapható, és színes tappancs nyomait mindenfelé otthagyja a labor padlóján (a kutya neve, Fabs, ami B-A-S-F betűiből jött létre).

 

 

A történetmesélés a Kölyöklabor módszer egyik központi eleme. Ha a gyerekek érzelmileg is érintettek a folyamatban és olyan témákkal foglalkoznak, amelyek kapcsolódnak a mindennapi életükhöz, akkor jobban bevésődnek az emlékek. A Kölyöklabor megerősíti a gyerekek kíváncsiságát, és megmutatja nekik, hogy új dolgokat közösen felfedezni, kitalálni, átélni remek móka. A gyerekek a felnőttekkel együtt fedezik fel a világot, ahol is sikertelen próbálkozások üdvözlendőek a tanulási folyamat lényegi részeként.

 

Önállóság, a felfedezés öröme és hasznosulása
A kapott feladatokat szándékosan úgy tervezik meg, hogy ne lehessen őket kapásból megoldani és megválaszolni. Cél, hogy a gyerekek ne csak szabályokat tudjanak követni. Egy nyitott tanulási környezet ugyanis arra ösztönzi őket, hogy módszeres hipotézis-gyártás és próbálkozások alapján találják meg a saját megoldásaikat. Minél önállóbban képesek ezt megoldani, annál nagyobb lesz a végén a sikerélményük. Ily módon felfedezik, hogy a tanulás milyen szórakoztató is lehet. Emellett a Kölyöklaborban megtanulják, hogy a közönséges hétköznapi dolgok is lehetnek izgalmas kísérletezés tárgyai. A megszerzett tudást máshol is hasznosíthatják, a hőmérséklet-mérési sorozat megtervezésének folyamata például segíthet kifejleszteni egy olyan tanulási technikát, amellyel a gyerekek akár az anyanyelvi osztályzatukat is javíthatják.

 

A helyes kérdések gyerekeknek
A „Tartsd hidegen!" kísérletező program témavezetői rengeteg kérdést tesznek fel: A „melyek a jó szigetelőanyag legfőbb fizikai tulajdonságai” kérdés helyett azonban inkább a "„miért fontos, hogy hidegen tartsuk az élelmiszereket” vagy a „mi történik, ha az élelmiszert megfelelő hűtés nélkül nagy távolságokra szállítjuk"  kérdéseket teszik fel. Támogatást nyújtanak, moderálnak, know-how-t adnak át. Ösztönzik a gyerekeket, hogy ők maguk találjanak ki, és fedezzenek fel dolgokat. Elfogadják és megerősítik a gyerekek saját gondolkodásmódját, megismerik és kezelik a problémáikat. Az időkorlátok miatt ez a fajta tanulási folyamat  a Kölyöklaborban csak röviden villantható fel. De az itt szerzett tapasztalatokból sok minden megragad a gyerekek emlékezetében.

 

Dr. Buborék piknikezni indul
A „Tartsd hidegen” foglalkozás története szerint a „Dr. Buborék" laborcsapat piknikezni indul, hogy megünnepeljék a laborcsalád kutyája, Fabs születésnapját. Ezért a gyerekek megvizsgálják, milyen módszerekkel lehet az italokat út közben energia felhasználása nélkül hidegen tartani. A munka során megvizsgálják, hogy vajon a bennünket felmelegítő – vagy a forró dolgokat melegen tartó – anyagok a hideg dolgokat is hidegen tudják-e tartani, és kitalálnak olyan hétköznapi anyagokból készülő „csomagolást”, ami megakadályozza, hogy a jéghideg víz gyorsan felmelegedjen. Az egyes méréssorozatok feljegyzése között a várakozási időben a gyerekek egyéb kísérleteket végeznek, hogy kiderítsék, hogyan generálhatnak a hűtéshez elektromos energiát saját fizikai erejük felhasználásával, és hogyan jelezhetik a különböző hőmérsékleteket a különleges termokromatikus festékek.

A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.

Gucci reklámfilm

:)))

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése