TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Számos globális kihívásra a vegyipar adhat választ, így igen fontos, hogy minél több és jobban képzett vegyész, természettudós kerüljön a munkaerőpiacra.

Jelenleg azonban több mint 4.000 mérnök, részben vegyészmérnök hiányzik Magyarországon. A világ legnagyobb vegyipari vállalata, a BASF nemzetközi Kölyöklabor (Kids' Lab) programja ezt a társadalmi problémát kívánja kezelni. A hazánkban öt éve futó program résztvevőinek száma idén már elérte a 10.000-et.

 

A program a gyerekek érdeklődését kívánja játékosan felkelteni a tudomány és a kémia iránt. Noha a gyerekek természettudományos érdeklődése hazánkban átlagon felüli, mégis kiemelkedő a hiány mérnökökből. Jelenleg a középiskolákban, sőt az általános iskolákban is hiányzik az a természettudományos és matematikai alapképzés, amelyre a műszaki egyetemek építeni tudnának. A helyzet megoldását a nem hagyományos ismeretterjesztés jelentheti. A legfiatalabb korosztálynak azonban csak játékos módon lehet ismereteket átadni. Ezt az ipari szereplők is felismerték, így született meg a BASF programja Ludwigshafenben 1997-ben.

 

A Kölyöklabor célja, hogy a 6-9 éves korosztály számára emlékezetessé tegye az első találkozást a kémiával. A gyerekek játékos történeteken keresztül, interaktívan fedezik fel, hogy mennyi mindenhez járul hozzá a kémia a mindennapi életünkben. A természettudományos szemléletmód fontos eleme az önálló kísérletezés is, amellyel közel kerülhet a kémia világa a gyerekekhez.

 

Magyarországon 2011 októberében indult a program, s míg a világ 32 országában évente 100.000 iskolás vesz részt a foglalkozásokon, csak hazánkban az elmúlt öt évben már több mint 10.000 lurkó ismerkedhetett meg a kémia és a laborok csodálatos világával. Ez nemzetközi szinten is számottevő mennyiség, különösen az ország méretéhez képest.

 

„A globális megatrendek  (növekvő és öregedő lakosság, urbanizáció, energiaigény és éghajlatvédelem) megoldásában kulcsszerepe van a vegyiparnak. Nem pusztán izgalmas feladatok várnak arra, aki természettudományos területen szeretne elhelyezkedni, de tekintettel arra, hogy óriási az igény jó szakemberekre, biztos életpálya-modellt is képes nyújtani. Ha csak néhány vegyészmérnökkel több lesz a program hatására, akkor már érdemes csinálni.” – mondja Dr. Thomas Narbeshuber, a BASF Magyarországot és 13 délkelet-európai országot tömörítő budapesti központjának ügyvezető igazgatója.

 

Az első két évben a Közlekedési Múzeum, a következő két évben az Állatkert Varázshegye volt a program házigazdája, 2016-tól pedig a debreceni Agóra Tudományos Élményközpont ad otthont a programnak, amelybe nemcsak gyerekek, hanem pedagógusok és pedagógushallgatók is bekapcsolódhatnak.

 

„Debrecen számára fontos, hogy sok-sok természettudományos érdeklődésű gyermek nőjön fel a városban, és ezen a területen bontakoztassák ki tehetségüket, hogy később a város ipari létesítményeiben biztosíthassák a szakmai utánpótlást – emelte ki a Kölyöklabor mai megnyitóján Papp László, Debrecen polgármestere.  A BASF programja a társadalmi felelősségvállalás szép példája, amely nemcsak a helyi oktatás, hanem az ország jövője szempontjából is jelentős.”

 

„Nagyon örülök, hogy a BASF saját tapasztalatait integrálja az oktatásba, az iskolák keretei közül kilépve élővé teszi a természettudományokat a gyerekek természetes érdeklődésére alapozva.”– hangsúlyozta Varga Attila, az EMMI Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárságának vezetője.

 

"A Kölyöklabor programja jól illeszkedik az Agóra célkitűzéseihez. Számunkra az a legfontosabb, hogy a gyerekek szeressék a tudományt, lássák azt, hogy mennyi kihívást, de legfőképp örömöt tartogat számukra a kémia. A kísérletezés, a felfedezések, esetleg egy vegyész pálya nemcsak átgondolt döntés, hanem egy lehetőség arra, hogy csillapítsa a mindenkiben lappangó kíváncsiságot." – tette hozzá Somogyi Béla, az Agóra Tudományos Élményközpont igazgatója.

 

Pappné Gyulai Katalin, a Debreceni Tankerületi Központ igazgatója a megnyitón bejelentette: a Debreceni Tankerület intézményenként 20 gyermek az Agóra Tudományos Élményközpont összes programjára szóló belépőjegyének kifizetését átvállalja.

 

Az Agóra Tudományos Élményközpontban napi szinten zajlanak a programok, a szervezett osztályok 60 vagy 90 perces Kölyöklabor foglalkozáson vehetnek részt. A témavezetők az Agóra demonstrátorai, fiatal tanárok és a debreceni egyetem hallgatói.

 


Háttéranyag - a Kölyöklabor módszerei és céljai
A Kölyöklabor családjának tagjai: Nelly, Paul, Fabs, a kutya és Dr. Buborék. Nelly és Paul rendkívül kíváncsi általános iskoláskorú gyerekek, akiknek kifejezetten jó érzékük van a felfedezésekhez és egyszerűen imádnak részt venni a Kölyöklabor projektekben. Dr. Buborék a barátjuk és segítőjük. Fabs, a kutya mindenféle csínytevésre kapható, és színes tappancs nyomait mindenfelé otthagyja a labor padlóján (a kutya neve, Fabs, ami B-A-S-F betűiből jött létre).

 

 

A történetmesélés a Kölyöklabor módszer egyik központi eleme. Ha a gyerekek érzelmileg is érintettek a folyamatban és olyan témákkal foglalkoznak, amelyek kapcsolódnak a mindennapi életükhöz, akkor jobban bevésődnek az emlékek. A Kölyöklabor megerősíti a gyerekek kíváncsiságát, és megmutatja nekik, hogy új dolgokat közösen felfedezni, kitalálni, átélni remek móka. A gyerekek a felnőttekkel együtt fedezik fel a világot, ahol is sikertelen próbálkozások üdvözlendőek a tanulási folyamat lényegi részeként.

 

Önállóság, a felfedezés öröme és hasznosulása
A kapott feladatokat szándékosan úgy tervezik meg, hogy ne lehessen őket kapásból megoldani és megválaszolni. Cél, hogy a gyerekek ne csak szabályokat tudjanak követni. Egy nyitott tanulási környezet ugyanis arra ösztönzi őket, hogy módszeres hipotézis-gyártás és próbálkozások alapján találják meg a saját megoldásaikat. Minél önállóbban képesek ezt megoldani, annál nagyobb lesz a végén a sikerélményük. Ily módon felfedezik, hogy a tanulás milyen szórakoztató is lehet. Emellett a Kölyöklaborban megtanulják, hogy a közönséges hétköznapi dolgok is lehetnek izgalmas kísérletezés tárgyai. A megszerzett tudást máshol is hasznosíthatják, a hőmérséklet-mérési sorozat megtervezésének folyamata például segíthet kifejleszteni egy olyan tanulási technikát, amellyel a gyerekek akár az anyanyelvi osztályzatukat is javíthatják.

 

A helyes kérdések gyerekeknek
A „Tartsd hidegen!" kísérletező program témavezetői rengeteg kérdést tesznek fel: A „melyek a jó szigetelőanyag legfőbb fizikai tulajdonságai” kérdés helyett azonban inkább a "„miért fontos, hogy hidegen tartsuk az élelmiszereket” vagy a „mi történik, ha az élelmiszert megfelelő hűtés nélkül nagy távolságokra szállítjuk"  kérdéseket teszik fel. Támogatást nyújtanak, moderálnak, know-how-t adnak át. Ösztönzik a gyerekeket, hogy ők maguk találjanak ki, és fedezzenek fel dolgokat. Elfogadják és megerősítik a gyerekek saját gondolkodásmódját, megismerik és kezelik a problémáikat. Az időkorlátok miatt ez a fajta tanulási folyamat  a Kölyöklaborban csak röviden villantható fel. De az itt szerzett tapasztalatokból sok minden megragad a gyerekek emlékezetében.

 

Dr. Buborék piknikezni indul
A „Tartsd hidegen” foglalkozás története szerint a „Dr. Buborék" laborcsapat piknikezni indul, hogy megünnepeljék a laborcsalád kutyája, Fabs születésnapját. Ezért a gyerekek megvizsgálják, milyen módszerekkel lehet az italokat út közben energia felhasználása nélkül hidegen tartani. A munka során megvizsgálják, hogy vajon a bennünket felmelegítő – vagy a forró dolgokat melegen tartó – anyagok a hideg dolgokat is hidegen tudják-e tartani, és kitalálnak olyan hétköznapi anyagokból készülő „csomagolást”, ami megakadályozza, hogy a jéghideg víz gyorsan felmelegedjen. Az egyes méréssorozatok feljegyzése között a várakozási időben a gyerekek egyéb kísérleteket végeznek, hogy kiderítsék, hogyan generálhatnak a hűtéshez elektromos energiát saját fizikai erejük felhasználásával, és hogyan jelezhetik a különböző hőmérsékleteket a különleges termokromatikus festékek.

Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.
A szakdolgozatomat a Starbucks marketingkommunikációjából írtam. Két évvel később megcsörrent a telefonom, és egy hang azt mondta, hogy van egy szabad marketinges állás a márkánál.

Budapest 4K

Gyönyörű film!

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése