TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Az elmúlt évtizedben a szűk szakmán kívül csak a környező lakótelepről érdeklődtek a faipari technikus tanulók vizsgamunkái után, idén azonban minden eddiginél nagyobb figyelem kísérte a most zárult kiállítást.

A kiegyezés után 4000 asztalos működött Újpesten, amit ma már csak a képzés szempontjából lehet a fővárosi faipar központjának nevezni. Az itt található Kozma Lajos Faipari Szakközépiskolában, ahol 130 éve működik faipari képzés, 1992 óta kötelező a végzősöknek vizsgafeladatot készíteni. A vizsgaremek kiválasztásában a diákok nagy szabadságot kapnak, ezért a jelenlegi kiállításon a kisméretű ékszerdoboztól a XIV. Lajos-korabeli íróasztal kópiáig meglehetősen széles volt az elkészült bútorok palettája. A vizsgamunka megtervezésekor a diáknak be kell mutatnia, hogy szakmailag egyaránt otthon van a tervezésben és a kivitelezésben. A vizsgamunkák rendszerint olyan termékek, amelyeket a technikus jelöltek igény szerint, saját használatra készítenek.

A végzős faipari évfolyam tanulói az első félévben megtervezik a terméket és elkészítik a teljes műszaki dokumentációt (rajzok, számítások, technológiai leírások), majd a 2. félévben 100 munkaóra alatt legyártják a bútort. Természetesen előfordul, hogy az igényesebb bútorok előállításával akár 1000-1200 órát is eltöltenek készítőik.

 

A tervezés és kivitelezés során lényeges szempont, hogy a készítő alkalmazza az iskolában tanult technológiai megoldásokat (mint pl. famegmunkálás, szerkezeti kötések), és a bútordarab minél több természetes faanyagot és/vagy furnért tartalmazzon, látszó felületen semmiképpen ne legyen benne fahelyettesítő, pl. forgácslap vagy MDF-lap. A faipari képzés tananyaga ötvözi a lakberendező és belsőépítész szakma tudásanyagát, a tanulók megismerik az iparral és kereskedelemmel kapcsolatos konkrét megbízások teljesítésének, illetve a kivitelezés szervezésének szakmai alapkritériumait.

Mint azt a kiállítás zárásaként az intézmény vezetői elmondták, a vizsgamunkák minősége évről-évre javul, és ezzel együtt a vizsgamunka-kiállítás művészi értéke is emelkedik annak következtében, hogy az iskolában oktatott társszakmával, a dekoratőr-lakberendező képzéssel együttműködve válogatják és rendezik a kiállítás anyagát. Koronka Lajos igazgató azzal zárta a tárlatot, hogy ismét bebizonyosodott, ez a mostani egy kifejezetten tehetséges korosztály, amelynek képviselőiből akár egy budapesti nagy generáció is kinőhet –felzárkózva a MOME vezetőségéhez, a Prezi alapítóihoz, a nemzetközi sikereket elérő divattervezőkhöz és ahhoz az elithez, amely új pezsgést hozott a magyar szellemi-kézműves életbe.

 

Az iskola nem akarja veszni hagyni ezt a sok tehetséget, ezért nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a végzettek ne távolodjanak el az alma matertől és támogassák a mostani diákokat. Ez nem ritkaság, a világban számos példa van arra, hogy a szakma így gondoskodik saját utánpótlásáról, Amerikában az ösztöndíjprogramot is gyakran a volt diákok finanszírozzák. A dizájnalapú képzést előnyben részesítő Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola egyre inkább nyit az egyetemek felé, illetve keresi az együttműködési lehetőséget az olyan kezdeményezésekkel, mint a HelloWood, a Download Design vagy a FŐKERT Nonprofit Zrt. által kiírt Bútorozd be a városodat! pályázat. A Kozma diákjai a Sziget fesztiválon is népszerűsíteni fogják a faipart és az OKJ-s képzést: a Design Terminál interaktív standján lehet majd találkozni a „kozmásokkal”, akik hol a nagy hagyományokkal rendelkező intarziakészítés rejtelmeibe, hol a hazai dizájn lehetőségeibe engednek bepillantást. A szakmai szervezetek egyöntetűen támogatják az intézmény minden kezdeményezését, hiszen a faipar jelenleg teljes évfolyamokat tudna alkalmazni, vagyis nemcsak a frissen végzetteknek, de a most jelentkezőknek is biztosan lesz keresnivalójuk ebben a szakmában.

A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.

Gucci reklámfilm

:)))

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése