TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

A Pick Szeged Zrt. országos, reprezentatív kutatásában arra kereste a választ, hogy milyen formában jelenik meg a gondoskodás a családok hétköznapjaiban.

A felmérésből egyértelműen kiderült, hogy a gyermekkel közös élmények, a gyermek nevelése okozza a legtöbb örömet az édesanyáknak, és hogy a gondoskodásra fordított időnek és energiának hála, boldogabbak lesznek a családtagok.


Szvetelszky Zsuzsanna, szociológus szerint az elmúlt években megindult egy változás, részben a külföldről, részben a médiából megismert minták miatt. A trendnek köszönhetően egyre több apukát láthatunk a tűzhely mellett főzni, vagy éppen a szőnyegen építőkockázni gyermekével. Míg a főzés elsősorban a kreativitásra biztosít lehetőséget a férfiaknak, úgy a közös játék során a kapcsolatépítés áll a középpontban. „Azok a hálátlan, monoton háttérmunkák, mint a mosogatás vagy a teregetés, aminek a család csak közvetve tapasztalja a gyümölcsét, jórészt még az anyukákra hárulnak. A szemléletváltozás miatt elmondhatjuk, hogy minél fiatalabb egy férfi, annál nagyobb esély van arra, hogy több feladatot vállal a családi munkamegosztásból” – emelte ki a szociológus.

A gondoskodás részeként megannyi tevékenység és házimunka felsorolható, azonban hogy melyik mennyire fontos, arról az édesanyák és édesapák másképp vélekednek. Az édesapák szemében a legfontosabbak a napi események, problémák megbeszélése (87 %-uk szerint elengedhetetlen része a gondoskodásnak), ezt követik a napi étkezések, végül az öltözékek előkészítése és a mosás. Az édesanyák ezzel szemben 94 %-ban a napi étkezés biztosítását tekintik a legfontosabbnak, majd a problémák átbeszélését, a napi események kitárgyalását, valamint azt, hogy betegség esetén ápolni tudják a gyermeket.

Az apák másként látják
A kutatás során számtalan teendőt, házimunkát, tevékenység elvégzését vizsgálta meg a Conness Strategy and Development kutatócég, annak érdekében, hogy minél részletesebb képet kapjon az otthoni házimunkákról, és arról, hogy mit gondol róla apuka és mit gondol anyuka. Az eredmények meglepőek lettek: az apukák átlagosan 30 %-kal kevesebb teendőt tulajdonítanak az anyukáknak, míg az anyukák szerint szinte mindent ők végeznek.

„Érdekes összefüggés, hogy bár az édesapák szemében a gondoskodás legfontosabb jele az, hogy csemetéikkel megbeszélik a napi teendőket, 51 %-uk állítja, hogy valójában az édesanyák teszik ezt meg. A problémák kitárgyalása majdnem ugyanennyire jelentős, ennek ellenére apukák 49 %-ban úgy vélik, hogy ez a feladat is inkább az anyukákra hárul – magyarázta Atkári Csaba, a kutató cég tanácsadója. – Minden egyes tevékenység kapcsán egyértelműen kiderült, hogy az anyukák szerint ők azok, akik többségében végzik mindezeket.”

A felmérés kiterjedt arra is, hogy ezek a tevékenységek mennyi időt tesznek ki naponta. A szülők véleménye szerint igen sok időt, anyukák szerint hét órát, apukák szerint hat órát vesz igénybe a családról való gondoskodás.

„Ez az adat is azt a tendenciát mutatja, hogy az anyukák valóban többet foglalkoznak a családtagokhoz és a lakáshoz kötődő tevékenységekkel, mint ahogyan azt apukák gondolják – mondta Atkári Csaba. – Persze van különbség a 40 éves kor alatti, többgyermekes és kisgyermekes édesanyák esetében, hiszen ők átlagosan 3 órával több időt fordítanak gondoskodásra, mint idősebb sorstársaik.”

A házimunka fontos, de nem a legfontosabb
Az édesanyák és édesapák egyetértenek abban, hogy a házimunka csupán a napi rutin része, a gondoskodás fontos, de nem a legfontosabb eleme. Az apukák szerint néha kihagyható tevékenységi körök közé sorolható a mosogatás, takarítás és a mosás. Ehhez képest az édesanyák szemében elnapolható foglalatosság a rendrakás, az apákkal egyetértésben szerintük is kihagyható a takarítás, és a mosogatás. Érdekes adat, hogy az édesanyák 18%-a hétvégi program szervezését tekinti másodlagosnak, az édesapák viszont csak 6%-a sorolná ezt halasztható tevékenységek közé. Ezzel szemben férfiak 27 %-a szerint a mosás kevésbé égető teendő, amit a nők csupán 16 %-a hagy ki néha a napi rutinból.

A Pick Szeged Zrt. felismerte a hétköznapi gondoskodás és az azért felelős édesanyák mindennapjainak jelentőségét. Ez motiválta a vállalatot, hogy felhívja a figyelmet azokra a dolgokra, amelyektől az édesanyák és családjuk élete is jobb lehet. A kutatásból egyértelműen kiderült, hogy mind az édesanyák, mind a családtagok boldogabbnak érzik magukat az anyuka gondoskodásától.

Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.
A szakdolgozatomat a Starbucks marketingkommunikációjából írtam. Két évvel később megcsörrent a telefonom, és egy hang azt mondta, hogy van egy szabad marketinges állás a márkánál.

Budapest 4K

Gyönyörű film!

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése