TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Az angolszász emberek profin alkalmazzák a „small talk”-ot, ami az üzleti életben is egyre elterjedtebb fogalommá vált. Vajon mi, magyarok hogyan fejleszthetjük ezt a képességünket?

Erre kerestük a választ Burai Ilona pszichológussal, a 2013-ban alapított bar-ANGOL vezetőjével.


„Ha most a személyes ismerkedésről és nem az internetes kapcsolatfelvételről beszélünk, akkor azt mondhatjuk, hogy talán ez a magyarok számára nehezebben megy, mint általában a nyugat-európai vagy észak-amerikai emberek számára. Nem mintha zárkózottabbak lennénk, vagy kevésbé vágynánk kapcsolatokra, hanem mert nem mindig tudjuk, hogyan is kellene az ismerkedést elkezdeni. Félünk, hogy az alapján, amit mondani fogunk, vagy ahogyan azt mondani fogjuk, negatívan ítélnek majd meg minket” – állítja a pszichológus.  

A szakember szerint Észak-Amerikában vagy Nyugat-Európában az emberek sokkal kevésbé tartják kockázatosnak vagy nehéznek a másik megszólítását, az ismerkedésre való igény jelzését. Ők általában valamilyen egyszerű, könnyedebb témával kezdik az ismerkedést, olyannal, mint az időjárás vagy az aktuális sport- vagy zenei események. Eleinte ezekről is csak annyit mondanak, amivel nagy valószínűséggel a másik fél is egyetért. Nem kezdenek el politikáról, vallásról vagy az aktuális betegségükről beszélni, mint ahogy azt nagyon gyakran nálunk teszik. Tőlünk nyugatabbra lazán, könnyedén kezdenek el beszélgetni, nem feszengnek, és persze legtöbbször, legalábbis eleinte, nem várnak hosszas és mély tartalmú válaszokat.

Nálunk – bár a helyzet főleg a fiatalabb generációk körében némileg változóban van - nem igazán jellemző az úgynevezett „small talk” vagy rövid csevej. Sokan úgy gondolják, hogy ezek tartalmatlan és felesleges beszélgetések, pedig ezek a kis csevejek nagyon jó kapcsolat-kezdeményező eszközök. Elindítják a beszélgetést, oldják a feszültséget, segítenek pozitív benyomást kelteni, simábbá, gördülékenyebbé teszik az ismerkedést, segítenek feltérképezni egymás hangulatát. Jelezhetjük velük a pozitív szándékunkat, mielőtt komolyabb témákra térnénk át, vagy kitölthetjük velük az esetlegesen kínos csendet. „Nagyon fontos az is, hogy a small talk alkalmazásával megadhatjuk az esélyt arra, hogy az adott kapcsolatfelvételből később egy komolyabb, értékesebb kapcsolat is létrejöjjön, amely akár lehet baráti, üzleti, szerelmi vagy más jellegű kapcsolat” – mondta a pszichológus.

A felmérések és a hétköznapi tapasztalatok is azt mutatják, hogy ha valaki hosszabb időt tölt el külföldön pl. diákként vagy munkavállalóként, később általában könnyebben kommunikál, nyitottabbá válik más emberek és más kultúrák iránt, idővel könnyebben talál munkát, könnyedebben igazodik el a világban. Természetesen ez személyiség- és neveltetés-függő is, de általában magabiztosabbá, nyitottabbá és rugalmasabbá teszi az embert egy néhány hónapos vagy néhány éves külföldi tartózkodás.

„Az a tapasztalatom, hogy akinek nincs módja külföldre menni, annak is jó alkalmat jelenthetnek most a nyaralások, a fesztiválok, a különböző, színes programok, a felszabadult légkör ahhoz, hogy elkezdjen könnyedebben ismerkedni, nyitottabbá válni más emberek, akár külföldiek, akár magyarok iránt” – tette hozzá Burai.

Gönczy Edit, a bar-ANGOL vezetője pont ebből a célból hozta létre rendhagyó nyelviskoláját, ahol a tanulni vágyó és izgalmas programokat kereső fiatalok áttörhetik saját határaikat és új, külföldi emberekkel ismerkedhetnek meg, miközben szinte észrevétlenül fejlődik nyelvérzékük és kommunikációs képességük.

„Ha külföldiekről van szó, nem érdemes görcsölni a nyelvi nehézségeken, ismerkedjünk, kommunikáljunk akkor is, ha úgy érezzük, nem tudjuk pontosan kifejezni magunkat. Induljon az ismerkedés akár csak egy rövid csevejjel! Lehet, hogy egy idő múlva ebből a rövid beszélgetésből kialakul egy számunkra fontos kapcsolat, abból pedig kialakulhat egy másik, egy harmadik és így tovább. Egyszer csak azt vesszük észre, hogy egyre magabiztosabbak, egyre nyitottabbak vagyunk, amitől persze végső soron egyre jobban érezzük magunkat” – mondta Gönczy Edit, a Bar-ANGOL alapítója.

A robogó-megosztás San Franciscóból indult 2012-ben, hogy aztán egy lassú indulási fázis után, 2016-17 tájékán berobbanjon a köztudatba. Ma több mint 30 városban, köztük Budapesten is sikeresen működik ilyen szolgáltató. A főleg Nyugat-Európában divatos közösségi közlekedési forma meghonosításának körülményeiről a blinkee.city magyar franchise tulajdonosát, Varsányi Tamást kérdeztük.
A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.

Budapest 4K

Gyönyörű film!

© 2000-2018 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése