TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Míg tavaly a 18-59 évesek majdnem fele olvasott hetente többször napilapot, addig idén már csak kicsit több mint egyharmaduk.

A Kutatópont közvélemény-kutatása a magyarországi 18 éves és annál idősebb felnőttek médiafogyasztási szokásait vizsgálta. A piackutató cég 2 ezer fős felmérése arra is rámutat, hogy a hetente többször internetezők száma egy év alatt több mint 200 ezer fővel nőtt a 18-59 éves korcsoport tagjainak körében.

A Kutatópont legújabb felmérésében – amelyben a tévé, a rádió, a nyomtatott sajtó és az internet fogyasztási szokásait térképezte fel –, személyesen kérdeztek meg 2 ezer magyarországi felnőtt lakost. „Kutatásunk azért éppen a 18-59 éves korosztályt célozta, mert a reklámozók számára ők elsődleges célcsoportot jelentenek, hiszen aktívak és jellemzően az átlagnál több elkölthető jövedelmük van – fogalmazott Rabcsánszki Laura, a piackutató cég médiakutatási igazgatója. – Külföldön egyre inkább a reklámozók látókörébe kerülnek az idősebb korosztályok tagjai is, így előbb-utóbb itthon is érdemes lehet bővíteni a vizsgálódásokat a 60 év fölötti társadalmi csoportokkal.”


A tévézés sok családban közös program, az olvasás sosem lesz az

A kutatás rákérdezett a médiafogyasztással eltöltött időre. Az adatok szerint, hétvégén összesen öt órát töltünk tévézéssel, hármat internetezéssel, kettőt rádiózással, és egy órát újságolvasással. Egy átlagos hétköznap során majdnem feleződnek a számok: tévézéssel majdnem három órát, internetezéssel másfelet, rádiózással több mint egyet, újságolvasással pedig csupán húsz percet töltünk.

A vizsgálat adatai alapján kijelenthető, hogy a rádiózók száma és a rádiózással eltöltött idő nem csökkent az utóbbi egy évben, legalábbis, ami a 18-59 éveseket illeti. Tízből csaknem hét ember szokott rádiózni ebben a korosztályban, ez a szokás a 30-59 évesek körében valamivel gyakoribb, mint a fiatalabb korcsoport tagjai között. A kutatásból az is kiderült, hogy az iskolai végzettség emelkedésével nő a rádiózók száma: az általános iskolát végzetteknek csak 60 százaléka, a szakmunkás végzettséget szerzők 67 százaléka szokott rádiózni, addig az érettségizettek 72 százalékáról, a felsőfokú végzettséggel rendelkezőknek pedig 75 százalékáról mondható el ugyanez. Érdekesség, hogy a Budapesten (79 %) és a megyeszékhelyeken (77 %) élők körében magasabb a rádiózók aránya, mint a kisebb városokban (60 %), illetve a falvakban (61 %). A hetente többször rádiózók száma a tavalyi eredményhez képest lényegében nem változott: a 18-59 év közöttiek 55 százaléka (hozzávetőleg 3,2 millió fő) egynél gyakrabban hangol kedvenc csatornájára.


Az új generáció már másként viszonyul a nyomtatott sajtóhoz

Az adatokból az is kitűnik, hogy a nyomtatott napilapok olvasóinak száma csökkent az elmúlt egy évben. A napilapokat hetente többször olvasók száma 10 százalékkal csökkent 2013-hoz képest; így 2014 első negyedévében már csak a 18-59 évesek 36 százaléka olvasott hetente több alkalommal valamilyen napilapot. Az 50-59 évesek (45 %), a felsőfokú végzettségűek (48 %), és a megyeszékhelyen élők (51 %) között az átlagnál nagyobb arányban találhatóak olyanok, akik heti több alkalommal is szoktak napisajtót olvasni.

Az elmúlt években az internet-penetráció folyamatos növekedése tapasztalható, amivel párhuzamosan az internetezők tábora is növekszik. 2013 első negyedévét az idei év ugyanazon időszakával összehasonlítva látható, hogy mintegy 5 százalékkal nőtt a hetente többször internetezők tábora, így 2014-ben hozzávetőleg 4,1 millió 18-59 éves ember böngészik az interneten hetente több alkalommal is. A világhálót használók körében túlsúlyban vannak a 18-29 évesek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők és a megyeszékhelyen élők.

A heti több alkalommal tévézők között kiegyenlített a nők és a férfiak aránya – mindkét nem 91-91 százaléka kapcsolja be egynél többször hetente a készüléket, a 18-59 évesek között. Érdekesség, hogy a 30 és 59 év közötti korosztályokban gyakorlatilag ugyanannyian néznek tévét: a 30-39 és a 40-49 évesek 93 százaléka, míg az 50-59 év közöttiek 92 százaléka ül rendszeresen a képernyő elé. A tévéfogyasztásban a szakmunkásképzőt végzettek járnak élen, őket az általános iskolát végzettek követik, majd az érettségizettek és a felsőfokú képzettséggel rendelkezők fej-fej mellett zárják a sort.

A Kutatópont munkatársai arra is kíváncsiak voltak, hogy mekkora arányt képviselnek azok a 18-59 évesek, akik különösen aktív médiafogyasztónak tekinthetők, vagyis heti több alkalommal használják az internetet, néznek tévét, hangolnak kedvenc rádióállomásukra és veszik kézbe napilapjukat. Az eredmények szerint az intenzív használók köre az utóbbi egy évben szűkült: míg 2013-ban a 18-59 évesek 20 százaléka, addig idén csak 17 százaléka használta heti rendszerességgel a vizsgált médiatípusokat.

A robogó-megosztás San Franciscóból indult 2012-ben, hogy aztán egy lassú indulási fázis után, 2016-17 tájékán berobbanjon a köztudatba. Ma több mint 30 városban, köztük Budapesten is sikeresen működik ilyen szolgáltató. A főleg Nyugat-Európában divatos közösségi közlekedési forma meghonosításának körülményeiről a blinkee.city magyar franchise tulajdonosát, Varsányi Tamást kérdeztük.
A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.

Budapest 4K

Gyönyörű film!

© 2000-2018 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése