TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Visszaesés a rendezvénypiacon

5959
A PROMO DATA Kft. most befejeződött felmérése szerint a vállalatok a korábbinál kevesebb összeget szánnak a különböző rendezvényekre.

A gazdaság egészéhez hasonlóan a rendezvényes szakma is reménykedve várja a fellendülést, de ehelyett a nagyvállalatok további nadrágszíjszorító lépéseivel szembesül - mondta el Szentirmay László ügyvezető. Évek óta mélyponton van a szakma, néha pár százalékos javulással, most éppen kisebb visszaeséssel. A cégek továbbra is a marketingen spórolnak, s nagyon messze vannak a 2008 előtti „békeidők” eredményei.

A válság előtti években a legnagyobb cégek közel fele jelezte, hogy tart valamilyen rendezvényt, 2009 elején már csak egyharmada, az elmúlt években és az idén pedig alig több mint egyötöde. 2008-ban még több mint 1.000 nagyvállalat, a megkérdezettek 34 %-a kért ajánlatot rendezvényszervező cégek, illetve helyszínek: hotelek, panziók, éttermek, a nagyobbak pedig csarnokok, múzeumok részéről, 2010-ben 760,  az idén már csak 680, vagyis a megkérdezettek egyötöde. Az összegek is kisebbek lettek: a válság előtt a pontos összeget közlő cégek közel 60 %-a egymilliónál többet tervezett rendezvényekre, ma már csak 31 %-uk. 2006-ban és 2008-ban is 140 nagyvállalat mondta, hogy több mint 5 milliót fordít erre, 2009-ben már csak 41 cég, tavaly és az idén is mindössze 23. A pontos összeget közlők kevesebb mint egyharmada jelezte, hogy félmilliót sem éri el a rendezvényekre fordítható összeg, tavaly és az idén ez már 55 % lett.

S bár némileg csökken a rendezvények száma is, fontosabb, hogy tovább nőtt a kisebb költségvetésű megoldások aránya, vagyis a helyszíneknél az elegáns hoteleknek is nagyobb engedményeket kell tenniük. Ez persze még mindig jobb megoldás, mint a hírnevüket lejárató és színvonalukat is megtépázó - sajnos mind népszerűbb - kuponozás. Nő az esélyük a kevesebb csillaggal rendelkező szállodáknak és panzióknak, különösen akkor, ha hangulatos programokat, például disznóölést, borkóstolót, egészségfelmérést, wellness kényeztetést és hangulatos műsort ajánlanak a rendezvények színesítésére.

A felmérésből kiderült az is, hogy idén milyen műsorok arattak sikert. Többen említették a hagyományos programokat: bűvészeket, bohócokat, ugrálóvárat, rodeó-bikát, a folklór- és modern táncosok mellett a rúdtáncosokat, a bográcsozás és a főzősátor mellett borkóstolást és koktél-show-t, s főleg a Megasztár és az X-Faktor döntőseit, hagyományos és dumaszínházas humoristákat. Az extrém programok között sorolták a fényfestést és a sárkányhajózást.

A rendezvényes szakma válsága is nehezíti a fizetőképes kereslet erős csökkenése miatt amúgy is sok gonddal küzdő hotelek, panziók helyzetét. Pedig a csoportos rendezvények sokszor a bevételek akár egyharmadát is hozhatják. Így még nagyobb a jelentősége annak, hogy az üzletkötők, s a még meglévő marketingesek sokkal hatékonyabban keressék meg potenciális vendégeiket. Az egyszerűbbnek tűnő, de hosszú távon igen veszélyes kuponozás helyett profi direkt marketinggel érdemes megtalálni a kisebb-nagyobb rendezvényeket tervező cégeket, s ehhez jó kiindulópontot jelenthet a piackutató több mint egy évtizede fejlesztett nagy adatbázisa. Minden év elején több mint 3.000 interjút készítenek, méghozzá olyan cégekkel, amelyek nem szerepelnek az elmúlt 2-3 év érdemi válaszait közlő nagyvállalatok között. Az így rendelkezésre álló 4.800 cég a 300 milliónál nagyobb árbevételűek mintegy 30 %-át teszi ki vagyis nagyon jól reprezentálja a piramis csúcsán lévő vállalatokat. Pláne, ha a piackutató pontosan tudja, hogy mely cégek azok, amelyek egyáltalán nem tartanak rendezvényeket.

Természetesen e páratlan szakmai adatbázis önmagában nem lehet üdvözítő, hiszen az kevés, ha az engedélyezett címekre, az adatbázis több mint felére kiküldik ajánlatukat, hírlevelüket. Pláne, ha ez nem perszonalizált módon történik, amit így 80-90 %-ban kapásból törölnek az informatikusok, titkárnők. A megszemélyesített e-mail viszont még akkor is eljut a rendezvényfelelőshöz, ha a központi címre érkezik, mert a fiókot kezelő személy mindenképpen továbbítja a címzettnek, habár ő maga esetleg fölösleges spamnek tekinti. A rendezvényes szakember viszont már pontosan tudja, hogy egy neki szóló fontos üzenetet kapott.

A PROMO DATA felmérésében megkérdezte, hogy a rendezvényfelelős szívesen fogad-e ajánlatot helyszín vagy rendezvényszervező cég részéről, s az így engedélyezett – akár személyes – e-mail címet még egy ellenőrző levéllel is megerősítette. A részletes válaszadást megköszönve felajánlotta a leiratkozás lehetőségét, amivel a mostani felmérés után csak két cég élt. Ugyanezt megkérdezték a korábbi évek válaszadóitól is, s itt sem volt 15-nél több leiratkozó, viszont jóval többen jelezték, hogy megváltozott a rendezvényfelelős személye, ha például szülni ment vagy távozott a cégtől. Egyúttal ellenőrizték a rossz visszapattanó levelek e-mail címét, s ahol tudták, több mint kétharmaduknál javították is.

A perszonalizálás mellett ugyancsak fontos, hogy a küldendő levél milyen formátumú, hogyan tördelik, milyen fotók, vannak benne - ezek ne legyenek nagy méretűek, mert akkor a fogadó szerverek esetleg visszaküldik az egész levelet. S ne legyen melléklete, mert azt általában nem nyitják meg. Inkább linkekkel tereljék az érdeklődőket a cég profi honlapjára, ahol már részletes információval és akár nagy felbontású fotókkal győzhetik meg az érdeklődőket a kínált szolgáltatásokról.

Persze még a kiküldött e-mail kampány sem elég ahhoz, hogy ölbe tett kézzel várjuk a megrendelőket. Az igazi megoldás a profi telemarketinges ügyfél-akvizíció, amikor megkeresik a potenciális cégek rendezvény-felelőseit, és telefonon próbálják meggyőzni őket arról, hogy náluk, illetve velük érdemes megtartani a tervezett rendezvényt. A PROMO DATA call centerének operátorai lekérdezik a megbízóval egyeztetett kérdőívet, és a rögzített érdeklődő válaszokat egy napon belül továbbítják a megbízónak. A piackutató számos ilyen 500 interjús tárgyalás-előkészítő, lead generation kampányt végzett már különböző kisebb-nagyobb hotelnek és rendezvényszervező cégnek, és ezekből 40-60 konkrét személyes vagy telefonos érdeklődőt rögzített, s további  60-70 % jelezte, hogy e-mailben kér még részletesebb tájékoztatást.

A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.

Budapest 4K

Gyönyörű film!

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése