TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Art Licensing

5870
Klementz Kata és Panni, a coworking munkastílus meghonosítói a Bring the Art Home program segítségével számos kortárs művészt juttattak érvényesülési lehetőséghez.

A művész és az éhezés elválaszthatatlansága ismert közhely, de ez szerencsére egyáltalán nem szükségszerű végkifejlete az alkotói életpályának.

Mivel a képzőművészek nem marketing szakemberek, ezért szükségük van támogatásra annak érdekében, hogy alkotásaik előtérbe kerüljenek. Ez nem hírnevet és reflektorfényt jelent, hanem olyan alternatív bevételi forrásokat, amelyek által a napi megélhetés finanszírozható, ugyanakkor alkalom is teremtődhet a potenciális vásárlói körökkel való kapcsolatfelvételre.

Az egyik ilyen lehetőség az „art licensing” névre hallgat, melynek során az alkotó úgymond „lízingbe adja” alkotásait különböző termékek dizájnjaihoz. Minden egyes terméken látható valamilyen műalkotás. Valakinek a szellemi terméke jelenik meg egy címkén, bögrén, poszteren, pólón vagy weboldalon, vállalati logóban, stb.

A kereskedelemben és a szolgáltatóiparban egyaránt igen nagy kereslet mutatkozik a műalkotások különböző formáira. Ugyanakkor, mivel az igények alapvetően az alkalmazott művészet területén fogalmazódnak meg, az alkotóművészet magasabban pozícionált mezsgyéjén lavírozó tehetségek sok esetben nem is kerülnek kapcsolatba azokkal a vállalati megrendelőkkel, akik szívesen áldoznának jelentősebb összeget a minőségi márka kialakításban kulcsszerepet játszó vizuális tartalmakért.

Az „art licensing” egy olyan közvetítő platform, amely a hagyományos műkereskedelmi formák mellett, illetve azokat kiegészítve bevételhez juttathatja a művészeket.

Különböző szakmai rendezvényeken, kiállításokon, konferenciákon szerződések köttethetnek, melyek nyomán a kis- és nagyvállalatok nem feltétlenül egy konrét műalkotást vásárolnak meg, hanem megállapodnak a műalkotás, mint vizuális termék (design) egy konkrét promóciós, arculati célra történő felhasználásában. Ilyenkor az egyedi alkotás célzott és sorozatgyártott felhasználása valósul meg, aminek számtalan formája lehet, a limitált szériás smink kollekción való szerepléstől (pl. a M.A.C. Miss Van kollaborációja) a kimondottan vizuális márkaimázs építő sokszorosított megjelenésekig. Általában az eladások után fizetik ki a művészeket, 5%-tól 15%-ig terjedő részesedéssel. A legjobban a korlátozott számban felhasználható művek fizetnek. Egy művész kézjegyét magán viselő egyedi CD borítóért például 10-15% közötti jutalék várható. A poszterekre, pólókra előállított dizájnokért 7-10% jár, a poharak, bögrék és egyéb souvenir tárgyak esetében jobbára 5%-os jutalékra szerződnek.

Ilyen és ehhez hasonló megállapodások megkötéséhez nem feltétlenül kell valakinek befutott művésznek lennie. A legtöbb esetben ez kizárólag tehetség kérdése, de természetesen némi önpromóció sem árt. A képeslapok készítéséből azonban nem mindenki tud megélni, bár vannak, akik kizárólag „art licensing”-ből óriási vagyont szereztek, mégsem ez az alkotók álma. E lehetőség inkább ugródeszkának tekinthető, ami pontosan arra elég, hogy átvészeljék azt az időszakot, amíg be nem kerülnek egy jelentősebb művészeti menedzsment programba, amilyen a Bring the Art Home (BAH), melynek keretében kiválasztottnak lenni nem kizárólag megtiszteltetés, hanem számos szakmai előnnyel is jár az ismertség és pénz felé vezető úton.

Az elmúlt három év során a BAH keretében számos művész találta meg számítását, illetve kapott bemutatkozási lehetőséget a hazai műkereskedelmi piacon és a kulturális szféra impozáns, gyakran rendhagyó eseményein. A tavalyi évtől Ausztriában is újabb kapuk nyíltak meg, ugyanis a Bécsben megnyitott LOFFICE coworking iroda rövid idő alatt ugyancsak meghatározó színtere lett a szomszédos ország kulturális életének. Számos kiállításnak és aukciónak ad helyet, miközben a mentor programban résztvevőket az osztrák műkedvelők és gyűjtők is megismerik, továbbá az „art licensing” piac bécsi képviselőivel ugyancsak találkozhatnak a kezdeményezés által menedzselt művészek. A Bring the Art Home harmadik évada 2013. január 31-én veszi kezdetét, azon alkotók névsorának hivatalos bejelentésével, akiket legalább egy éven keresztül mentorálnak majd.

A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.

Gucci reklámfilm

:)))

© 2000-2018 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése