TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Meddig él egy bevásárlóközpont?

4009
Az elmúlt 50 évben a bevásárlóközpontok lakossági központokból a régi vásárlói szokások emlékhelyeivé változtak át az USA-ban.

Korábban is voltak problémáik, mostanság azonban az internet még több vásárlót szipkáz el tőlük. És miközben a kiskereskedők lassan kivergődnek a bevásárlóközpontok megjelenése óta bekövetkezett legsúlyosabb gazdasági visszaesésből, sokan közülük rájönnek, hogy lehetőségeiken túl terjeszkedtek, és gyors ütemben zárják be boltjaikat.

Üres üzlethelyiségek országszerte

Az eredmény a szabad helyiségek rendkívüli megszaporodása a bevásárlóközpontokban. A Sears Holding 120 üzletének bezárását döntötte el, a Gap ruházati cég 200-at, a szintén ruhakereskedő Talbots lánc pedig 110-et számol fel. Az Abercrombie&Fitch 50 üzletet szüntetett meg tavaly, és a Ho Topic is csaknem ugyanannyit. Az utóbbi években csődöt jelentő cégek között van a Blockbuster videokölcsönző, az elektromos cikkekkel kereskedő Circuit City és a Borders könyváruház, amelyek után több száz üres üzlethelyiség maradt országszerte.

A legtöbb város - költségvetésének csökkenése miatt - nem engedheti meg magának, hogy támogassa a betegeskedő bevásárlóközpontokat, és az egészséges kiskereskedelmi cégek, mint például a ruhakereskedő H&M és az outlet üzletekkel rendelkező Nordstrom Rack általában nem nyitnak boltot olyan helyeken, ahol rosszul megy az üzlet. A várostervezők tehát nem tehetnek mást, mint megpróbálják újragondolni és átalakítani a bevásárlóközpontok funkcióit.


A The New York Times összeállítása szerint az érintett létesítmények bérlői között ma már iskolák, orvosi rendelők, telefonos ügyfélszolgálati központok, kormányhivatalok, sőt egyházak is találhatók. A clevelandi Galleria, amely 1987-ben nyitott, és mintegy 70 üzletnek és étteremnek adott otthont, a kereskedelmi részt függönnyel leválasztva most esküvőkre és más eseményekre kölcsönöz helyiségeket. Más bevásárlóközpontokat akváriummal, kaszinóval, gépkocsiszalonnal egészítettek ki, hogy több látogatót vonzzanak.
A New York állambeli Buffalóban tervezők azt javasolták, hogy bontsák le a pangó bevásárlóközpontot egészen az alapjaiig, és alakítsák át lakóházzá. Egy törekvő detroiti építész pedig azzal az ötlettel állt elő, hogy egy bevásárlóközpont parkolójából csináljanak közösségi farmot. Az ohiói Columbus - arra hivatkozva, hogy túl költséges dolog egy drága telken fenntartani egy üres bevásárlóközpontot - lebontotta City Centerét, és parkot létesített a helyén.

Félbeszakadt építkezések

Jól menő bevásárlóközpontokkal is előfordul azonban, hogy lebontják őket, és közteret alakítanak ki a helyükön kutyafuttatóval, zöld területtel és olyan helyreállított természeti elemekkel - például patakkal -, amelyeket a létesítmény építésekor megszüntettek.

A változások azt tükrözik, hogy jelentősen módosultak az amerikaiak vásárlási szokásai, és a nagy, néha nyomasztó bevásárlóközpontok helyett ma már sokan előnyben részesítik az utcáról megközelíthető kisebb boltokat, amelyek környékén önálló éttermek, szórakozási lehetőségek találhatók. A nagy parkolók számának csökkenését pedig az okozza, hogy az elővárosokból munkába járók kezdenek átszokni a tömegközlekedésre.

A Simon Property Group nevű bevásárlóközpont-üzemeltető évente 15-20 létesítményt alakít át egyik vezetője, Richard Sokolov szerint. Egy másik nagy üzemeltető, a Westfield kutyafuttatókat és jégpályákat épített bevásárlóközpontjaihoz, az ohiói Toledóban pedig olyan pihenőhelyet hozott létre, ahol a betérők egy pohár sör mellett internetezhetnek, átnézhetik az e-mailjeiket, amíg a párjuk vásárol.

Míg egyes bevásárlóközpontok megengedhetik maguknak, hogy engedelmeskedjenek a változó idők parancsainak, sok társuk nem, és összességében amúgy is túl sok jelenleg a bevásárlóközpontok - állítják várostervezők.
Egy felmérésből kiderült, hogy 2011 utolsó negyedévében ezekben a központokban a rendelkezésre álló terület 11 százaléka kihasználatlan volt, ami a legmagasabb arány 1991 óta.

A Bevásárlóközpontok Nemzetközi Tanácsának (International Council of Shopping Centers) 2009-es kimutatása szerint az Egyesült Államokban mintegy 108 ezer bevásárlóközpont van. Néhány évvel ezelőtt a beruházók még versenyeztek, hogy melyik tud többet építeni, mert azt hitték, hogy a folytatódó növekedés fenntartja irántuk az igényt, de a recesszió keresztülhúzta számításaikat.

2006 óta egyetlen új fedett bevásárlóközpont sem nyílt az Egyesült Államokban, és sok ambiciózus terv, mint például a New Jersey-i Xanadu-központ építése, félbeszakadt. (MTI)

A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.
Gondoljuk át, mivel tudunk hozzájárulni a körülöttünk lévő emberek boldogságához, és ennek megfelelően cselekedjünk a lehetőségeinken belül. Ha mindenki így tesz, sokkal jobb lesz a világ.

Budapest 4K

Gyönyörű film!

© 2000-2017 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése