TÉNYEK, TRENDEK, TANULMÁNYOK...

Pontosan mér a szemkamera

2657
A szemkamerás megoldások a tényleges észlelést, szemmozgást mutatják meg, amelyet a kutatásban résztvevők a honlaptesztelést vagy kereskedelmi vásárlást követően nem tudnak pontosan visszaidézni.

Júniusban rendezte meg az egyik legjelentősebb szemkamerás eszközszállító, a svéd Tobii éves konferenciáját partnerei számára. A londoni esemény lehetőséget nyújtott az akadémiai és marketingkutatásban szerzett tapasztalatok és best practice megoldások megvitatására – adta hírül a Szinapszis Piackutató.


Vitaindító beszédében Aga Bojko, az amerikai User Centric (USA) intézet kutatója, egyben a frissen megjelent Eye Tracking the User Experience című piackutatóknak készült kézikönyv szerzője, előadásában elsősorban a szakmára leselkedő olcsó, az egérkövetés és a különféle algoritmusokat felhasználó online megoldások elterjedéséről szólt. Ez utóbbiak például szimuláción alapuló hőtérképeket kínálnak, tényleges szemkövetés nélkül.

Aga egy kutatás eredményeit is bemutatta, mely utalt arra, hogy a résztvevők mellőzésével készült térképek életidegen eredményeket produkálnak. A szimuláció lényegesen nagyobb figyelmet sejtetett a honlapon megtalálható bannerek iránt, illetve nagyobb területre terjedő figyelmet mért. Ezzel szemben a szemkamerás honlaptesztelők esetében érzékelhetőbb volt a bannervakság, és például egyáltalán nem görgettek az oldal közepétől lejjebb, szemben a szimulált eredménnyel.

Nyugat-európai és észak-amerikai viszonylatban sem mondhatjuk, hogy hemzsegnének a szemkamerás megoldásokat kínáló ügynökségek. Nagy-Britannia mellett, talán Hollandiában tekinthető viszonylag elterjedtnek az eszköz, piackutatói, illetve online marketing és designer vállalatok körében. Máshol néhány cég specializálódik szemkamerás, elsősorban usability kutatásokra. Számottevő ugyanakkor az akadémiai felhasználás, ám ilyen területen is főleg kereskedelmileg értékesíthető kutatási témák jellemzőek (pl. keresőmotor megjelenésének optimalizációja, játékfejlesztés, reklámészlelés – hatékonyságmérés).

A szemkamerás kutatások érdeme azonban nem a hőtérkép és a szemmozgást követő mozgó pontok vizualizációja. Ez valójában csak eszköz, egyfajta megközelítés a honlap- és kreatív tesztelés során. A tényleges észlelést, szemmozgást mutatja meg, amelyet a kutatásban résztvevők a honlaptesztelést követően nem tudnak pontosan visszaidézni. Néhány ügynökség a szemkamerás eredményeket (gaze plot, hőtérkép) moderátori segédeszközként használja csupán. Az eredmények segítenek rámutatni az adott honlap megjelenítése és használata során jelentkező hiányosságokra, javítandó területekre.

A fejlett szemkamerás eszközök már nem feltétlenül asztali, vagy monstrum fejre tehető eszközök, hanem akár egy designos szemüveghez is hasonlíthatnak. Így lehetővé teszik a tekintet kényelmes követését kereskedelmi környezetben is. Segítségükkel optimalizálható a displayek és POS-anyagok elhelyezése, az áruház- és polcrendezés.

A robogó-megosztás San Franciscóból indult 2012-ben, hogy aztán egy lassú indulási fázis után, 2016-17 tájékán berobbanjon a köztudatba. Ma több mint 30 városban, köztük Budapesten is sikeresen működik ilyen szolgáltató. A főleg Nyugat-Európában divatos közösségi közlekedési forma meghonosításának körülményeiről a blinkee.city magyar franchise tulajdonosát, Varsányi Tamást kérdeztük.
A Google Ground létrehozásakor azt éreztem, hogy a tágabb értelemben vett szakmának adunk valamit, amiből mindenki profitálhat és egy igazi szakmai közösségi hely jön létre.
Nagy szakmai kihívás, hogy megértessük az emberekkel, az általunk képviselt minőségi szint nagyon jó ér-érték aránnyal párosul.

Gucci reklámfilm

:)))

© 2000-2019 BTL.hu Telefon: 0620-9310-378 Hirek küldése